zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Krakers - Galeria Sezonowa


Adaptacja formuły wypracowanej w Berlinie, czy Warszawie, która odwołuje się bezpośrednio do miejscowej specyfiki krakowskiego środowiska sztuki aktualnej. W przeciągu trzech dni zdeklarowane do udziału miejsca poświęcone kulturze, jak galerie, fundacje i miejsca całkowicie niezależne otwierają swoje podwoje na szeroką publiczność.
Czułe nerwy

Sebastiana Bożek, Mateusz Hajdo, Anna Pichura, Bartłomiej Radosz, Marianna Serockie


Wystawa podzielona była na trzy części - zewnętrzną - działanie na fasadzie budynku, środkową - wystawę agresywnych prac na papierze, oraz podziemną - prezentację najnowszych modeli mechanicznych lalek Mateusza Hajdo.

Projekt Sebastiana Bożka zrealizowany na fasadzie Galerii Sezonowej był rodzajem działania z pogranicza instalacji i muralu. Tymczasowa konstrukcja, ustawiona w przestrzeni ulicy Pułaskiego na czas trwania wystawy, miałą na celu sprowokować, zaintrygować przypadkowego przechodnia - być łącznikiem pomiędzy zewnętrzną przestrzenią, a wnętrzem galerii. Wejście w dialog ze strukturą architektoniczną fasady przy użyciu środków malarskich, przewartościowało tą strukturę, nadało jej charakter odmienny od tego, do którego jesteśmy przyzwyczajeni, z drugiej strony uczyniło zwyczajna fasadę nośnikiem treści, które wywołały nieoczekiwaną reakcję, wprowadziły pewien dysonans w oswojoną „anonimową” przestrzeń ulicy.

Malarstwo które można było zobaczyć w Sezonowej było mocne i bezpośrednie. Intensywne kolory, śmiałe transformacje kształtów, niepokojące tematy i duże poczucie humoru. Na ile nasi malarze są poważni? Smutek miesza się u nich z ironią, agresja z radością, jest w tym też dużo zabawy i uwagi zwróconej na modela, na problem. Nie ma autocenzury. W tych obrazkach, często tworzonych pośpiesznie, na świstku papieru, widać wolność, przede wszystkim wolność od jednoznacznych klasyfikacji, od konwencji, od utartych schematów. Jest za to siła ekspresji i jakaś bezczelność, dosadność. Zazwyczaj bardzo trafna.

Ton zmieniał się w zależności od tego, na który obraz patrzymy. W pracach Bartka Radosza dominował smutek i jakaś dojmująca realność. Fascynacja turpizmem w połączeniu z wrażliwością malarza owocuje bardzo dojrzałymi treściowo i formalnie obrazami.

Z Anną Pichurą nigdy nic nie wiadomo. Wygląda na to, że autorka bardzo przejmuje się tym co robi, równocześnie odmawiając bezpośredniego komentarza. Zasłania się esejami Umberto Eco, przenosi odpowiedzialność na widza i wspomina złe doświadczenia z dzieciństwa. Ośmielamy się jednak stwierdzić, że maluje z miłości i rozpaczy, przy okazji żartując z własnego nadęcia.

Marianna Serocka w swoich pracach na papierze zbliża się coraz bardziej do abstrakcji. Centrum jej zainteresowań malarskich stanowi człowiek. Obrazy pozostawiają odbiorcy szerokie pole dla wyobraźni – lekkie i dźwięczne struktury, płynne plamy układają się w antropomorficzne kształty. W Galerii Sezonowej zaprezentowane zostały prace powstałe podczas rocznego pobytu artystki w Helsinkach.

Mechaniczne lalki Mateusza Hajdo to przede wszystkim ciekawe i misternie wykonane obiekty. Łączą w sobie nutę czarnego humoru, makabry i piękna. Lokują się gdzieś na pograniczu obsesji, sztuki oraz snu. Jeśli koniecznie chcemy znaleźć dla nich kontekst w historii sztuki to analogią będą akty przechowywane skrzętnie w prywatnych pokojach, udostępniane tylko wybranym gościom, sztuka nieoficjalna, pół-zakazana, lekko wstydliwa.


8 - 9/06/2013

Czułe nerwy

Galeria Sezonowa
ul. Pułaskiego 7