zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

konkurs Fresh Zone: Zubrycka Justyna, Martins Tiago


Zubrycka Justyna

Studentka Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tworzy prace w zakresie sztuki intermedialnej z grupą Dotka. W tym roku, pod kierunkiem prof. Piotra Bożyka, realizuje pracę dyplomową Urządzenie służące do haptycznej percepcji muzyki.

Martins Tiago

Doktorant Interface Culture Group na University of Art and Industrial Design w Linzu, w  Austrii, gdzie prowadzi również zajęcia z zakresu Physical computing and game design.
Wcielenie

„Twe ciało martwe – przecież jako chce,
Myśl niem wszechwładna porusza
Myśl kiedy wcieli się w głaz,
W głaz wchodzi życie i dusza.”
Roman Zmorski, Szkic fantastyczny


Wcielenie to narracyjna gra miejska, której fabuła zakodowana była w fizycznej przestrzeni krakowskiego Kazimierza. Uczestnik słuchał wątków historii zapamiętanej przez mury miasta, przy użyciu immersyjnego medium – mnemoskopu – wpisującego się w warstwę semantyczną gry.

Uczestnik podążał śladem młodej dziewczyny o imieniu Urszula. Gra wiodła uczestnika ku odkryciu tajemniczego zniknięcia Urszuli oraz okoliczności tego zdarzenia, aby ostatecznie odsłonić naturę związku swojej postaci z główną bohaterką.
Gra była eksploracją rzeczywistej przestrzeni, tworzonej przez ulice i budynki krakowskiego Kazimierza. Gracz szukał poszczególnych miejsc fabuły, udostępniających głosy swoich wspomnień poprzez specjalne urządzenie – Mnemoskop.

Ekwipunek
Gracz otrzymał mapę Kazimierza oraz specjalne urządzenie, Mnemoskop.
Mnemoskop stanowi medium odtwarzające zapis dźwiękowy zdarzeń związanych z historią Urszuli. W ten sposób wytwarza się materia foniczna, zapamiętana przez miejsca. Miejsca zdarzeń były oznaczone na mapie. Każde z tych miejsc posiada specjalny znacznik, który gracz musi zeskanować przy użyciu Mnemoskopu. Po odnalezieniu znacznika, gracz przykłada do niego membranę Mnemoskopu i słucha wspomnień miejsca przez słuchawki urządzenia.

Reguły gry

Start - Pawilon Wyspiańskiego, pl. Wszystkich Świętych 2, Biuro Festiwalowe

Aby rozpocząć grę, uczestnik musiał udać się do Domu Urszuli, znaleźć w pobliżu specjalny znacznik i przy użyciu Mnemoskopu odsłuchać zakodowane tam wspomnienia. Na podstawie akcji bohaterów fabuły gracz podejmował decyzję, do którego z miejsc gry uda się następnie. Gra przebiega następująco: Gracz udawał się do wybranego przez siebie miejsca, które udostępnia mu swoje wspomnienia, aby rozwijać swoje śledztwo. Następnie, na podstawie przebiegu zdarzeń, wybierał kolejne miejsce. Pamięć miejsc ewoluuje wraz z postępem fabuły. Jeśli w pewnym momencie fabuły dane miejsce nie posiadało istotnych wspomnień, gracz usłyszał zastępcze. Dodatkowo, niektóre miejsca nie zostały oznaczone na mapie. Zadaniem gracza było odnalezienie tych punktów na podstawie opisów bohaterów akcji. Gra była podzielona na dwie części. Uczestnik mógł zażyczyć sobie rozpoczęcie gry od drugiego aktu.

Zdaniem członków Jury:


Wcielenie to rodzaj kryminału (niemal) urzeczywistnionego – to gra polegająca na poszukiwaniu rozwiązania zagadki. Wyjaśnienie tej kryminalnej sprawy odbywa się w czasie podróży przez miasto „sterowanej” przez specjalnie do tego celu zaprojektowane urządzenie. (…) Wcielenie to rodzaj przewodnika po mieście, który na mapę rzeczywistych ulic, budynków i podwórek Kazimierza nakłada zmyśloną fabułę. (Michał Bieniek)

Uczestnik ma tutaj nieograniczone pole popisu dla swojej wyobraźni, a jednocześnie jest graczem, który ma wpływ na przebieg akcji. Dwa poziomy – realności i fikcji – zmieniają prostą czynność jaką jest spacer, w intrygującą przygodę. (Agnieszka Obszańska)


Zdjęcia: Weronika Szmuc



18 - 24/06/2011

Wcielenie