zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Miesto, Czajkowski ZBK Sławek, Rutkiewicz Marcin


Miesto
Aktywista, społecznik, animator kultury ulicy, architekt, od 1993 roku związany z nurtem graffiti, współzałożyciel vlepvnetu, galerii i fundacji działającej od 2005 roku, promującej street art, urban art i działania w przestrzeni Miejskiej; prowadzi warsztaty streetartowe dla dzieci.

ZBK, czyli Czajkowski Sławek
Autor murali i interwencji miejskich, kurator; sam siebie nazywa „ilustratorem zakorzenionym w estetyce miasta”, odcinając się określenia „street artysta”; kurator wystawy Artyści zewnętrzni. Out of Sth, dzięki której, wraz z Joanną Strembalską, znalazł się na 42. miejscu w rankingu 100 Obiegu 2009 – była to pierwsza tak poważna prezentacja streetartu w Polsce; jego prace zostały wykorzystane w kampaniach reklamowych TVN i CroppTown; jest laureatem Nagrody Kulturalnej Gazety Wyborczej WARTO 2009 w kategorii sztuk wizualnych oraz głównej nagrody w 9. Konkursie im. E. Gepperta organizowanym przez BWA i ASP we Wrocławiu; Tristan Marco – autor książki na temat twórczości najlepszych street artystów Street Sketchbook – nazywa Zbk „Ferdynandem Légerem współczesności”.

Rutkiewicz Marcin
Współzałożyciel stowarzyszenia MiastoMojeAwNim.pL dążącego do uporządkowania problemu inwazji reklam w przestrzeni publicznej, fundator i prezes Fundacji Sztuki Zewnętrznej dokumentującej i promującej obecność sztuki w przestrzeni publicznej; współautor (wraz z Elżbietą Dymną) albumów zdjęć Polski Outdoor i Polski Street Art; uważa się za zaginionego ojczyma polskiego clubbingu

Spotkanie poprowadzi Hudzik Aleksander – krytyk i kurator, współautor tekstów w albumie Polski street art.
Street Art Inside

Spotkanie i dyskusja z artystami na temat relacji między street artem a instytucjami sztuki
Z definicji street art jest sztuką powstającą na ulicy, niezależną, niejednokrotnie zaangażowaną społecznie, antyelitarną, tworzoną często przez anonimowych artystów. Czy jednak takie postrzeganie street artu jest wciąż aktualne? Może ta dziedzina sztuki uległa tak licznym modyfikacjom, że pojęcie street artu powinno zostać zdefiniowana na nowo?

Street art cieszy się obecnie niezwykłą i stale rosnącą popularnością. Jesteśmy świadkami wkraczania sztuki ulicznej, pierwotnie niezależnej i bezkompromisowej w przestrzeń galerii i muzeów, a także jej przeistaczania się w obiekt pożądania kolekcjonerów i towar przeznaczony do sprzedaży (przykładem mogą być prace Banksy'ego). Polska nie pozostaje w tej kwestii w tyle za Zachodem – w marcu 2011 w Galerii Senatorskiej w Warszawie odbyła się pierwsza polska aukcja street artu.

To nurt bardzo niejednorodny. Na początku była to sztuka zaangażowana, która służyła do wyrażania dążeń zmarginalizowanych społecznie grup. Polski street art przeszedł długą drogę, od zaangażowanych politycznie, krytycznych prac (między innymi działaczy Pomarańczowej Alternatywy), poprzez olbrzymie murale reklamowe (na przykład Pewexu), aż po wkroczenie w mury instytucji sztuki. Ma się świetnie, wciąż ewoluuje i oswaja ze swoją obecnością użytkowników przestrzeni, którą infekuje. Przestaje też być postrzegany wyłącznie jako przejaw wandalizmu – staje się pełnoprawną dziedziną artystyczną.

W obliczu „muzealizacji” street artu pojawia się szereg pytań. Czy przeniesiony do galerii bądź muzeum nie traci swojej autentyczności i czy w tym przypadku można jeszcze mówić o „sztuce ulicznej”? Czy instytucje dążą do zawłaszczenia street artu i czy, tak jak w przypadku wielu ruchów awangardowych, jego formuła niedługo się wyczerpie, a wkroczenie do galerii będzie naturalną koleją rzeczy?


Kuratorzy: Stefania Hrycyk, Iga Urbańska

Zdjęcia: Maciej Bielski


11/06/2011

19:00 Street Art Inside