zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Khachatryan Tigran


Urodził się w 1980 roku w Erywaniu, w Armenii, tam też studiował na Akademii Sztuk Pięknych (latach 1998-2004). Zajmuje się wideo oraz performance’em. Jest zaliczany do armeńskiej kultury post-punkowej – jego prace są nihilistyczne i w pewnym sensie antykulturowe. Swoje filmy nazywa „garażowymi wideo” – posługuje się medium wideo w sposób nieprofesjonalny, a w niektórych filmach używa 2-pikselowej kamery. Łączy fragmenty „wyrafinowanej” sztuki z kulturą masową. Tigran Khachatryan często posługuje się materiałem filmowym znalezionym w Internecie oraz muzyką punk. W jednym z filmów używa fragmentów poezji futurystycznej, która ma nadal wpływ na rzeczywistość postkomunistycznej Armenii, w innym nawiązuje z kolei do klasycznego kina i znanych reżyserów. W 2008 artysta wraz ze swoimi przyjaciółmi stworzył grupę używającą sztuki na rzecz walki politycznej.

W roku 2007 Tigran Khachatryan przebywał na rezydencji artystycznej w Die we Francji.
Obecnie odbywa podobny pobyt w Zurychu, w Szwajcarii. Artysta mieszka i pracuje w Erywaniu.

pokaz filmów


Na prezentację prac ormiańskiego Tigrana Khachatryana podczas Festiwalu ArtBoom 2011 składały się 3 filmy wideo (długości od kilku do kilkunastu minut).

Filmy:

DVD Revolution Like
W swoich pracach najczęściej używa materiału znalezionego w Internecie. W Armenii, jak również we wszystkich post-komunistycznych krajach, media były kontrolowane i cenzurowane. Obiektywne informacje można było natomiast znaleźć w sieci. Gdy w 2008 roku, podczas ruchu opozycyjnego, rząd ograniczył nie tylko wolność wypowiedzi, ale również używanie Internetu, społeczne witryny, jak na przykład Facebook, stały się jeszcze bardziej popularne. Facebook nie służył jednak do umieszczania przyjemnych do oglądania zdjęć, lecz do samoorganizacji w walce politycznej oraz dzielenia się prawdziwymi informacjami. Od roku 2008 artysta wraz ze swoimi przyjaciółmi zorganizował grupę, która łączy sztukę z walką polityczną. Tigran w tym wideo wykorzystał dźwięki buntowniczej muzyki punk – interesujące ze względu na swą wymowę polityczną i niekonwencjonalne użycie społecznej witryny.

ENTARTETE
Artysta użył tu bardzo prostych środków – swego nagiego ciała i prostych ruchów. Wykorzystał fragmenty prac ormiańskiego poety futurysty (wielu poetów i pisarzy stało się ofiarami totalitarnego reżimu). Poezja futurystyczna ma w dalszym ciągu wpływ na postkomunistyczną Armenię. Interesujące wydaje się zaangażowanie ciała artysty i nawiązanie do XX wiecznych wideo-performance’ów.

Stalker
Należy do serii filmów, nad którymi artysta pracował od roku 2000. Nawiązuje do klasycznego kina i znanych reżyserów. Film jest jednak wolny od konwencji i ograniczeń związanych ze stylem. Istotnym aspektem jest prezentacja brutalności ukrywającej pod mianem „sztuki”. Używa nieprofesjonalnej techniki zdjęć i wideo.


Kurator: Magda Bińczycka


Zdjęcia: Weronika Szmuc


10/06/2011

21:00 pokaz filmów

11/06/2011

21:00 pokaz filmów

12/06/2011

21:00 pokaz filmów

14/06/2011

21:00 pokaz filmów

15/06/2011

21:00 pokaz filmów

16/06/2011

21:00 pokaz filmów