zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Szymon Maliborski i Agnieszka Dauksza


Szymon Maliborski

Absolwent historii sztuki oraz student polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Uniwersytecie Warszawskim. Niezależny kurator. Twórca filmów wideo oraz współtwórca kolektywu artystyczno-teoretycznego Roboczogodzina. Zainteresowany związkami sztuki i historii.

Agnieszka Dauksza

Doktorantka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje pracę doktorską poświęconą afektom w nowoczesnej teorii. Twórczyni filmów. Autorka książki (Kobiety na drodze. Doświadczenie przestrzeni publicznej w literaturze przełomu XIX i XX wieku, Kraków 2013) oraz licznych publikacji, m.in. w Tekstach Drugich.
Krakowskie sny Amona Goetha

Krakowskie sny Amona Goetha był to projekt poświęcony ofiarom komendanta obozu koncentracyjnego w Płaszowie oraz osobie ich oprawcy. Projekt miał miejsce w willi niegdyś zamieszkiwanej przez Goetha przy ul. Wiktora Heltmana 22. Goeth – znany ze swojej zbrodniczej działalności – sportretowany został w relacjach więźniów, którym udało się przeżyć niewolę w obozie pracy (późniejszym obozie koncentracyjnym). Korzystając z ich relacji oraz innych materiałów archiwalnych, artyści stworzyli tekstowo-wizualną opowieść podejmującą złożoną kwestię „nie-miejsc pamięci”.

W ramach stworzonej przez artystów na poły historycznej, na poły potencjalnej narracji spojrzeli na krakowską rzeczywistość lat 40. przez pryzmat egzystencji Goetha w ówczesnych realiach. Twórców interesowały relacje interpersonalne komendanta (z rodziną, współpracownikami, ale i więźniami obozu, którzy niejednokrotnie zmuszeni byli funkcjonować pośród domowych przestrzeni Goetha), jak również jego obsesje i fantazmaty (m.in. wyobrażenie obozu pracy jako wcielonej utopii).

Zamysłem artystów było stworzenie wizualno-tekstowej instalacji w dawnej wilii Goetha. Całość narracji została podzielona na rozdziały wyznaczające porządek poznawania ekspozycji. Opowieść – utrzymana w konwencji na poły onirycznej, na poły retrospektywnej – rozpoczynała się w momencie bezpośrednio poprzedzającym stracenie Goetha i toczyła się dalej jako ciąg jego myślowo-obrazowych reminiscencji o niepewnym statusie ontologicznym.

Poprzez przyjętą perspektywę widz prowokowany był do przypatrywania się obrazom wojennego Krakowa oraz poznawania ówczesnych tras komunikacji – zarówno ścieżek spacerowych, jak i dróg, na których dochodziło do wymiany korespondencji pomiędzy płaszowskim obozem a siedzibami SS czy Gestapo (korespondencji przesądzającej często o śmierci setek osób).

Narracji tekstowej odpowiadała warstwa wizualna. Każdemu rozdziałowi opowieści towarzyszył zestaw prac odnoszących się do rozpoznawalnych klisz wizualnych, ale też bazujących na materiałach archiwalnych. Prace realizowane były w różnych technikach - grafiki, kolażu, obrazu wideo.

Zdjęcia: Michał Ramus, www.michalramus.com


14/06/2013 - 21/06/2013

13:00 Krakowskie sny Amona Goetha

Czerwony dom
ul. Wiktora Heltmana 22