zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Bartolomeo Koczenasz, kurator: Piotr Sikora


Bartolomeo Koczenasz

Artysta sztuk wizualnych. Student filozofii UJ. Fotograf związany z Fundacją i Kolektywem Babel Images. Od lat prowadzi projekt podróżniczy Smiley Planet i organizuje społeczno-artystyczne wydarzenia, m.in. Światowy Dzień Uśmiechu. Brał udział w festiwalach street art’u w Polsce i zagranicą. Jest finalistą konkursu fotograficznego Amnesty International. W bieżącym roku został nominowany na artystę roku 2012 w plebiscycie Kulturalne Odloty Gazety Wyborczej. Laureat konkursu Fresh Zone w ramach Grolsch ArtBoom Festivalu w 2012 roku. W swoich zdjęciach podejmuje głównie tematykę społeczną i dokumentalną. Tworzy fotobudki, maluje murale i realizuje projekty artystyczne o charakterze site-specific.

Piotr Sikora

Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Krytyk, kurator. Zapalony gracz w bike polo. Mieszka i pracuje w Krakowie i Warszawie.
Trzy perspektywy

Powtórzenie pewnej historii zawsze niesie za sobą dziejowy ciężar. Tym bardziej jeśli historia ta dotyczy wciąż przepracowywanego tematu zagłady, jaka miał miejsce podczas drugiej wojny światowej. Punkt krytyczny współczesnej historii stał się niesłychanie mocnym i wciąż obecnym elementem współczesnej kultury i sztuki. Dodatkowym aspektem tej sytuacji jest specyfika miasta. Kraków z konsekwencją godnej lepszej sprawy narzuca kontekst dziejowy na wszelkie działania artystyczne. Perspektywy krzyżują się i plączą, a chronologia znika w preposteryjnym zapętleniu.

Spróbujmy jednak spojrzeć ta daną sytuację z innej perspektywy. Niczym w La vita e bella Benigni'ego albo Mausie Spiegelmana przepisać ją na użytek współczesności.

Realizacja Trzy perspektywy opierała się na dwóch zdjęciach umieszczonych w przestrzeni publicznej. Istotną rolę odgrywało tu Podgórze, austriackie miasto w którym mieściło się krakowskie getto. Bartolomeo powracał do fotografii z lat wojennych, kiedy fragment Krakowa został oddzielony murem wyznaczającym granice człowieczeństwa. Poszczególne zdjęcia wyciągnięte z archiwum stały się punktem wyjścia do współczesnych fotografii.

Powtórzenie tym razem nie było powodowane traumą co chęcią przepisania doskonale znanego toku dziejów. Stworzenia fantazmatycznej narracji na granicach realności. Tytułową trzecią perspektywą była wypadkowa historii i współczesności. Oparta na indywidualnym spojrzeniu widza opowieść zbudowana z nakładających się na siebie fotografii.


Zdjęcia: Michał Ramus, www.michalramus.com


Partnerzy projektu: Babel Images, Centrum Papieru


Perspektywy. Co ma historia do sztuki współczesnej?

Podczas rozmowy staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie skąd tak duże zainteresowanie tematem historii w działalności współczesnych artystów? Zaczęliśmy od pokazu fotokastu Szlak pamięci reż. Katarzyny Zimmerer (2012). Był to punkt wyjścia do dyskusji o relacji pomiędzy historią, a sztuką w przestrzeni publicznej. Oprócz artysty i kuratora projektu Trzy perspektywy wzięli w niej udział publicystka i reżyserka Katarzyna Zimmerer oraz podejmujący w swoich pracach temat historii na sposób krytyczny - Artur Wabik. Co ma jednak historia getta do prac Bartolomeo? W tym konkretnym wypadku zaczęło się od udziału artysty w realizacji Szlaku pamięci, który stał się inspiracją do pracy wokół archiwum fotografii.


Zdjęcie: Michał Ramus, www.michalramus.com



7/06/2013 - 21/06/2013

Trzy perspektywy

14/06/2013

18:00 Perspektywy. Co ma historia do sztuki współczesnej?

FORUM Przestrzenie
ul. Marii Konopnickiej 28