zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Spółdzielnia Odnawianko (Jakub de Barbaro i Janek Simon), kuratorka: Aneta Rostkowska


Jakub de Barbaro
Projektant. Zajmuje sie grafiką wydawniczą, identyfikacjami i systemami informacyjnymi.
Absolwent ASP w Krakowie. Współzałożyciel Spółdzielni Goldex Poldex. Członek STGU (Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej).
Współpracuje m.in. z Galerią Raster, Muzeum Sztuki w Łodzi, Korporacja Ha!art, Krakowskim Festiwalem Filmowym i Filharmonią Wrocławską. Projektował m.in. dla European Conference of Promoters of New Music (Holandia), Arnolfini (Wielka Brytania), Villa Reykjavik (Islandia), Villa Tokyo (Japonia), WNF (Austria), Corpovia (Francja).
Dawniej: wykładowca w Raffles Design Institute w Szanghaju, autor tekstów do magazynu 2+3D, VJ, kurator wystawy psa Pimpka.

Janek Simon
Zadebiutował na festiwalu Novart.pl (Kraków 2002), choć swoją działalność artystyczną rozpoczął nieco wcześniej jako VJ Jansi tworząc wizualizacje do muzyki. Nie odebrał formalnego wykształcenia plastycznego, studiował natomiast psychologię i socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim, co wyraźnie wpływa na charakter jego aktywności artystycznej. Wczesne projekty Simona (Carpet Invaders 2002, Bałwan 2003) wyrastały z fascynacji uczestnictwem w cyberkulturze. Od samego początku, w kręgu zainteresowań artysty pojawiało się kilka wiodących motywów, przede wszystkim estetyka i logika gier komputerowych oraz katastrofa jako studium zagrożenia, porażki i utopii. Stopniowo poszerzane zainteresowania twórcy objęły także eksploatację Internetu jako ogólnodostępnego, wolnego źródła zasobów informacyjnych i anarchizującą krytykę systemu wyrażaną poprzez indywidualną, niezależną aktywność twórczą.
Simon tworzy również prace konceptualne, wśród których najbardziej znany jest projekt Rok Polski na Madagaskarze (2006) - zorganizowana w całości przez Simona pierwsza wystawa sztuki polskiej w tym kraju, na której nie pokazano jednak dzieła żadnego polskiego artysty. Twórca realizuje filmy video, instalacje interaktywne, obiekty i akcje artystyczne, a jego prace często określane są mianem krytyczno-ironicznych.
Janek Simon uczestniczył w wielu zbiorowych wystawach w Polsce i za granicą. Miał również wystawy indywidualne m.in.: Krakowiacy lubią czystość w warszawskiej Galerii Zachęta (2005), Gradient w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie (2007), FUGA w Galerii Arsenał w Białymstoku (2007), A Sequence Of Events In A Space w Casino Luxembourg. Forum d'art contemporain w Luksemburgu (2008), a w tym roku, w ramach programu POLSKA!YEAR w Arnolfini w Bristolu. Otrzymał nagrodę główną w trzeciej edycji konkursu Spojrzenia organizowanego przez Fundację Deutsche Bank.
Mieszka i pracuje w Warszawie.

Aneta Rostkowska
Kuratorka, krytyczka, blogerka, autorka tekstów o sztuce i teorii sztuki. Ukończyła ekonomię i filozofię uzyskując stypendia Baden Württemberg Stiftung, Hertie-Stiftung i Ministra Nauki oraz studiując na uniwersytetach w Krakowie, Heidelbergu i Frankfurcie nad Menem. Współtwórczyni inicjatyw poświęconych przestrzeni miasta Krakowa (Po kapitalizmie, Sól, Projekt Miejski). Oprócz teorii i praktyki sztuki publicznej zajmuje się metodologią historii sztuki, upamiętnianiem w sztukach wizualnych oraz historią i teorią artystycznego aktywizmu. Obecnie pracuje w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie, wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz pisze doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Operacja Szklarz

Interwencja w zakładzie szklarskim na krakowskim Podgórzu polegała na odnowieniu i funkcjonalnej modyfikacji wnętrza obiektu. Przeanalizowany został sposób użytkowania miejsca przez rzemieślnika, a następnie zaproponowane zostały zmiany, które ułatwią mu pracę i podniosą poziom estetyczny lokalu. Stylistyka interwencji nawiązuje do wzorów wypracowanych w pobliskiej spółdzielni Goldex Poldex i różnych realizacji realizowanych w jej ramach poza Krakowem (Instytut Sztuki Wyspa, Galeria Pies). Użyte zostały tanie i powszechnie dostępne materiałym, zainspirowane wernakularnym designem lat 90 (szyldy wycinane z folii itd). Podgórze jest obecnie poddane intensywnemu procesowi gentryfikacji. Rzemieślnicy nie mogą wytrzymać konkurencji czynszowej z miejscami oferującymi usługi przeznaczone dla turystów i klasy średniej. Są zmuszeni do przenoszenia swojej działalności do miejsc dalej oddalonych od centrum. Dzięki interwencji wzmocniony został kapitał symboliczny zakładu, co może mu ułatwić przetrwanie zachodzącego w dzielnicy procesu zmian.





Zdjęcia: Michał Ramus, www.michalramus.com



Praca realizowana w ramach współpracy Grolsch ArtBoom Festivalu z projektem Sól.

Sól

Projekt Sól jest zakrojonym na szeroką skalę społecznym działaniem w przestrzeni Krakowa. Głównym przedmiotem naszego zainteresowania są drobne punkty handlowo-usługowe, które przetrwały polską transformację polityczną - strefy kształtujące tożsamość miasta, tworzące wokół siebie wieloletnie mikrospołeczności, specyficzne 'generatory zaufania' w przenikniętej nieufnością rzeczywistości. Fryzjer, antykwariat, sklep spożywczy, szewc, zakład fotograficzny, lokal dancingowy, cukiernia - to przykłady miejsc, którym chcielibyśmy się bliżej przyjrzeć.
Poprzez szereg współzależnych działań z pola nauki (badania, wykłady, warsztaty), sztuki (prace artystyczne we wspomnianych miejscach) i edukacji (stworzenie specjalnej mapy i tras wycieczkowych) chcemy przyczynić się do zbadania i rozwinięcia zapomnianego i niedocenianego obszaru tkanki miejskiej Krakowa.

Koordynatorzy projektu: Mateusz Okoński, Aneta Rostkowska (projektsolkrakow@gmail.com)
www.sol-krakowska.blogspot.com





10/06/2013 - 21/06/2013

10:00 Operacja Szklarz

Zakład Szklarski
ul. Józefińska 17