zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Julia Vogl, kuratorka: Katarzyna Depta-Garapich


Julia Vogl

(ur. 1985, Waszyngton DC, USA) ukończyła kierunek Sztuka i Polityka (BA) w Oberlin College, USA (2007) i rzeźbę (MFA) w Slade School of Art, Londyn (2011). Dzieli swoją praktykę na rzeźbę społeczną i rysunek/grafikę. Projekty indywidualne: fundowany przez Brooklyn Arts Council Leaves of Fort Greene, Brooklyn NY (2009), Colouring the Invisible, dla School of Slavonic and East European Studies, Londyn (2010), HOME, rzeźba publiczna w Peckham, Londyn (lato 2012), Holiday Destination zamówienie publiczne z Montgomery County Arts and Humanities w Silver Spring MD (2012). Connect 10 projekt w ramach Museum Night w Newcastle Discovery Museum (2013). Wybrane wystawy: Testing Ground TIME/SPACE, 176 Zabludowicz Collection, Londyn (2011), Saatchi &Channel 4 New Sensations Prize, Londyn (2011), Platform 79, The Berlin Project, Berlin (2012), oraz Jerwood Drawing Prize (Londyn, Hastings, Birmingham and Bournemouth, 2012/2013). Zwyciężczyni konkursów Aesthetica i Catlin Art Prize w 2012. Jeden z jej projektów był wymieniony przez Americans for the Arts: Public Art Year in Review jako jeden z 50 najlepszych. Jest Amerykanką i Brytyjką z międzynarodową praktyką artystyczną. www.juliavogl.com


Katarzyna Depta-Garapich

(ur. 1973, Kraków, Polska) skończyła Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (1999), rzeźbę (BA) na University of the Arts London (2010) i (MA) w Slade School of Art, London (2012). W swojej praktyce artystycznej łączy rzeźbę, rysunek i animację. W projektach kuratorskich jest zainteresowana współudziałem widzów. Wybrane wystawy: Taking Line for a Walk, Sculpture Project Space Wimbledon College of Art (2010), YPA, Metal Gallery, Southend-on-Sea (2010), Deep Cuts Last Measures, Stephen Lawrence Gallery, Greenwich (2011), Print and Design Now!, SW1 Gallery, London (2011), Jerwood Drawing Prize 2011, Jerwood Gallery London i inne miejsca w Wiekiej Brytanii (2011/2012), Polish Contemporary Artists - Film Screenings, Richmix Cinema, London (2012), Subject to Change, Kursaal Space, Southend-on-Sea (2012), Threadneedle Prize 2012, Mall Galleries, London (2012). Finalistka konkursu South Place Hotel Art Prize 2012. Mieszka i pracuje w Londynie. katarzyna-depta-garapich.com

Kolorując niewidoczne w Podgórzu

Projekt Julii Vogl Kolorując niewidoczne w Podgórzu był rzeźbą społeczną. Był też wizualnie atrakcyjną interwencją społeczno-artystyczną. Zaczerpnięty z badań socjologicznych schemat “badania ilościowego” został przełożony na kolorystycznie zakodowane kategorie umożliwiające widzom samookreślenie się w ramach umiejscowionego w przestrzeni miejskiej festiwalu. Kategorie były przypisane nie tylko do publiczności tradycyjnie związanej z wydarzeniami artystycznymi (jak artyści i krytycy), ale w głównej mierze do widzów, którzy nie są zwykle uczestnikami takich wydarzeń lub wręcz je kontestują (okoliczni mieszkańcy Podgórza, przypadkowi przechodnie etc) czy tacy którzy pojawią się tam przez przypadek (turyści, studenci etc). Projekt składał się z dwóch zasadniczych części: dystrybucji przypinek w dziewięciu kolorach odpowiadających dziewięciu kategoriom widzów jak: artysta, krytyk, czy zadowolony mieszkaniec Podgórza; oraz z dekodujących je plakatów dodatkowo zawierających nazwę kategorii, której dany kolor odpowiadał - przykładowo kolor czerwony oznaczał kategorię ARTYSTA i był reprezentowany przez czerwoną przypinkę. Przypinki były dystrybuowane wyłącznie na terenie Podgórza, gdzie odbywała się 5. edycja festiwalu, za pomocą przemieszczającego się pomiędzy Rynkiem Podgórskim a  MOCAKiem specjalnie przystosowanego wózka na precle. Natomiast dekodujące plakty były umieszczone w różnych miejscach w centrum Krakowa. Był to ważny aspekt projektu, który bezpośrednio nawiązywał do tematu “powrotu Podgórza do Krakowa” i łączności pomiędzy “zapomnianą” dzielnicą i środmieściem. Pojedyncze osoby mogły sie definiować w ramach więcej niż jednej kategorii (np artysta mógł też być krytykiem czy mieszkańcem Podgórza).



Docelowo dystrybucja przypinek miała także służyć określeniu demografii festiwalu i umożliwić ocenę jego popularności wśród publiczności. Ważnym aspektem projektu była też próba włączenia jak największej ilości widzów spoza tradycyjnego kręgu związanego ze sztuką, oraz reklama samego festiwalu w pozostałych dzielnicach miasta.

Na podstawowym między-ludzkim poziomie plakietki zostały pomyślane jako swoisty przełamywacz barier. Projekt pozwalał na wizualne rozpoznawanie się przez nieznajomych, naznaczonych kolorowymi znakami, które tylko wtajemniczeni są w stanie odcyfrować. Łamanie barier społecznych jest swoistą metaforą przyciągania przez sztukę.


Zdjęcia: Michał Ramus, www.michalramus.com


Protest Społeczny

Międzynarodowy projekt Protest Społeczny miał na celu zachęcenie widzów do dzielenia z artystką swoich żalów i pretensji, rzeczy przeciwko którym chcieli by zaprotestować albo które chcieli by uzyskać. Indywidualny protest mógł dotyczyć sytuacji politycznej czy wysokich cen transportu publicznego lub braku truskawek zimą. Artystka dokumentując protest miała możliwość przekazania go w świat w fromie fotografii umieszczonych w internecie. Protest Społeczny był akcją społeczną która dzięki użyciu prostej wizualnej formy miał na celu zmianę powszechnej percepcji protestu i jego faktycznej siły. Projekt także miał na celu zilustrowanie uniwersalnych współczesnych problemów, niezależnie od miejsca skąd pochodzą partycypanci. Uczestnicy projektu byli proszeni o wybranie tablicy do protestu, w jednym z pięciu proponowanych przez artystkę kolorów, który ich zdaniem najlepiej ilustrował to przeciwko czemu chcieliby zaprotestować. Następnie byli fotografowani, a zdięcia zostały umieszczone w internecie wraz z opisem przeciwko czemu protestują.





Zdjęcia: Michał Ramus, www.michalramus.com




7/06/2013 - 21/06/2013

11:00 Kolorując niewidoczne w Podgórzu

9/06/2013

11:00 Protest Społeczny

Podgórze
trasa wózka: Rynek Podgórski - ul. Limanowskiego - ul. Krakusa - ul. Józefińska - ul. Targowa - Plac Zgody - ul. Kącik - tunel - ul. Lipowa - MOCAK - ul. Lipowa - tunel - ul. Kącik - Plac Zgody - ul. Targowa - ul. Józefińska - ul. Krakusa - ul. Limanowskiego - Rynek Podgórski
Rynek Podgórski