zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Laksa Kobas




Jest absolwentem wydziału grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, reżyserem i scenarzystą krótkich form filmowych (fabuła, dokument, teledysk, animacja). W 1996 roku współpracował z Wojtkiem Koronkiewiczem przy jego filmie Fikcyjne pulpety, który był parodią kultowego obrazu Quentina Tarantino Pulp Fiction. Rok później z Cezariuszem Andrejczukiem zrealizował Sceny z użycia, wyróżnione grand prix na festiwalu OFF Cinema Poznań 2001. Kolejne filmowe projekty artysty to Strzały, Czy mógłbym się u pani wykąpać albo przespać? oraz dokument o rodzinnej wycieczce do Lichenia Pojechałem z mamą na pielgrzymkę. Od sześciu lat Laksa zajmuje się także dokumentalną fotografią manipulowaną. Najbardziej znanymi przedsięwzięciami artysty są właśnie serie jego wielkoformatowych fotomontaży pieczołowicie wykonywanych za pomocą technologii cyfrowej. Pierwszy z nich Projekt miejski: Warszawa, powstawał w latach 2003- 2005 i jest surrealistyczną wizją miasta o skomplikowanym układzie splątanych ulic, stłoczonych wieżowców, wiaduktów i instalacji przemysłowych. Następnie, w roku 2006, dzięki zaproszeniu lipskiej galerii parismoskau twórca zrealizował cykl Rauchdelikt będący fotograficzną reinterpretacją obrazów znanego lipskiego artysty Neo Raucha. Dwa lata później w Poznaniu można było oglądać Memento Vulgari – pięć monumentalnych fotomontaży rozwieszonych w centrum miasta, przygotowanych przez Laksę i Ewę Łowży na podstawie obrazów znanych renesansowych malarzy: Tycjana, Botticellego, Giorgione, P. Bruegela i Ghirlandaia. Do prezentacji wykorzystano przestrzenie zarezerwowane do tej pory dla reklam przemieniając je w gigantyczną publiczną przestrzeń galeryjną. Również w 2008 roku Kobas Laksa zrealizował na wystawę Hotel Polonia do polskiego pawilonu na biennale w Wenecji (nagrodzonego tam Złotym Lwem) cykl fotomontaży The afterlife of buildings. Prace były wizualizacjami istniejących współcześnie polskich budynków, które w przyszłości miałyby rzekomo zmienić swoje funkcje. Dlatego wieżowiec Rondo 1 artysta przedstawił jako kolumbarium, bazylikę w Licheniu jako Aqua Park, a Bibliotekę Uniwersytecką w Centrum Handlowe. Sam Laksa określa swój styl mianem „contemporary dark”. Zderzając konwencje, mieszając skrajnie odlegle środki stylistyczne, takie jak farsa i subtelna poetyka, czy fikcja i dokument artysta modyfikuje obrazy rzeczywistości. Jego fotomontaże zawsze zaskakują, nadbudowując nowe znaczenia tam, gdzie wszystko wydaje się już ostatecznie zdefiniowane.
Prezentacja stroju LikeKonik




LikeKonik - Cracow Fetish Tour 2010

Kobas Laksa odświeżył znaczenie jednego z najbardziej znanych symboli Krakowa - Lajkonika, który obecnie służy głównie turystom jako element barwnego lokalnego folkloru. Celem artysty było przypomnienie historii powstania tej ludowej zabawy poprzez odnalezienie dla niej współczesnego odpowiednika. Projekt wpisując się w ciągłość wielowiekowej tradycji przebierania się w strój konia i jeźdźca zwracał uwagę, jak bardzo zwyczaj ten przestał mieć cokolwiek wspólnego z historią, a więc czy wciąż jest czytelny i czy w ogóle potrzebny?

Kobas Laksa studiując historię tego symbolu zauważył, że zabawa pomimo powszechnej aprobaty, była tak niebezpieczna dla mieszkańców, że została zakazana przez urzędników. Obecnie wydaje się niegroźnie zabawna. Po zaprojektowaniu stroju przez Stanisława Wyspiańskiego zwyczaj ten na nowo zagościł na rynku krakowskim, ale pozbawiony już wcześniejszych brutalnych skojarzeń. Laksa zmierzył się więc nie tylko z tradycją, ale też z krakowskim artystą projektując uwspółcześnioną wersję stroju dla lajkonika.

Tradycja powinna podlegać ewolucji - twierdzi Laksa. Nieodłączną częścią jej natury jest zmiana wraz ze zmieniającymi się czasami i społeczeństwem. Sztucznie podtrzymywana, traci sens i znaczenie.

Ruchomy obiekt zatytułowany LikeKonik był rodzajem mobilnej rzeźby. Podcza trwania Festiwalu można było zobaczyć go w weekendy na Rynku Głównym oraz w tygodniu w Pawilonie Wyspiańskiego przy Placu Wszystkich Świętych 2.


Zdjęcia: Weronika Szmuc

Kurator projektu:
Marcin Krasny



11/06/2010 - 27/06/2010

Prezentacja stroju LikeKonik

12/06/2010

LikeKonik - Cracow Fetish Tour 2010

13/06/2010

LikeKonik - Cracow Fetish Tour 2010

18/06/2010

LikeKonik - Cracow Fetish Tour 2010

19/06/2010

LikeKonik - Cracow Fetish Tour 2010

20/06/2010

LikeKonik - Cracow Fetish Tour 2010