zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Katarzyna Krakowiak, kurator: Anna Smolak


Katarzyna Krakowiak

Mieszka i pracuje w Gdańsku. Artystka zajmująca się rzeźbą i architekturą przy użyciu wielu mediów komunikacyjnych, przede wszystkim dźwięku. W roku 2006 otrzymała dyplom w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w Pracowni Transplantacji Rzeźby pod kierunkiem prof. Mirosława Bałki. W 2012 r. otrzymała specjalne wyróżnienie za wystawę solową w Pawilonie Polskim na 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury— la Biennale di Venezia Common Ground, pt. Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers. Do jej najważniejszych wystaw należą All. FM Tallinn Kumu Kunstimuuseum Tallinn (2011), Who Owns the Air? Galeria Foksal, Warszawa (2011). Jej prace prezentowane były na wystawach zbiorowych m.in. HMKV w Dortmundzie (2011) i Game and Theory w South London Gallery (Londyn, 2009). W 2007 roku odbyła staż w Architecture Foundation w Londynie. Od 2011 r. wykłada w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich (Wydział Architektury Wnętrz) w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (współpracuje z Jackiem Dominiczakiem). W ramach cyklu Ekspektatywa (Fundacja Bęc Zmiana, 2010) we współpracy z Krzysztofem Gutfrańskim opracowała i opublikowała instrukcję, jak zbudować własne Słuchawy.


Anna Smolak

Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz podyplomowe studia w zakresie dyplomacji kulturalnej Collegium Civitas / Instytut Adama Mickiewicza. W latach 2004-2012 związana z Bunkrem Sztuki, wcześniej prowadziła Galerię Sito promującą młodych artystów. Uczestniczyła min. w programach: Inverse Institutions, Flutgraben, Berlin (2012); BaseCamp Stockholm, Intercult, Sztokholm (2011); Vessel Art Project, Bari (2011); GeoAIR Collaborative Cultural Project, GeoAir, Tbilisi (2011), Post Socialism and Media Trsformations: Strategies and Representations, AICA Armenia, Erewań (2008). Kuratorka projektów (wybór): And what if… Institution: alternative scenario (w ramach Giant Step), Galeria Labirynt, Lublin (2012) – z Magdaleną Ujmą i Magdaleną Linkowską; Podążaj za białym królikiem! Wystawa dla dzieci- z Magdaleną Ujmą, Anną Bargiel, Sandrą Dichtl, Dortmunder Kunstverein (2012), Bunkier Sztuki, Kraków (2010); Katarzyna Krakowiak. Panorama, Bunkier Sztuki, Kraków (2011); Oliver Ressler. Socialism Failed, Capitalism is Bankrupt. What comes Next? Bunkier Sztuki, Kraków (2011), Transkultura, Bunkier Sztuki, Kraków (2006-2008),- z Magdaleną Ujmą. Redaktorka książek o sztuce i katalogów wystaw. Współpracuje z Wydziałem Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego. Jej zawodowe zainteresowania obejmują obszary wykluczeń i transgresji.
Performance

Katarzyna Krakowiak poprzez systematyczne obstukiwanie ścian budynku badała audiosferę Kinoteatru Wrzos. Działanie artystki wywodzi się z antropologii dźwięku, która bada wzajemne oddziaływanie człowieka i otaczającej go dźwiękowej rzeczywistości. Katarzyna Krakowiak zadawała pytanie o sens architektury. Eksponując dźwiękiem nakładające się na siebie warstwy wcześniejszych i obecnych funkcji budynku artystka dokonała własnej interpretacji jego historii. Dwugłos kina i kaplicy odbijający się w ukrytej za ekranem apsydzie stanowił treść kompozycji.


Spekulacje

Ten trup, którego zasadziłeś zeszłego roku w ogrodzie,
Czy zaczął już kiełkować?
T.S. Eliot Ziemia jałowa, 1922


Katarzyna Krakowiak podsłuchuje budynki. W Krakowie, siedziba Kinoteatru Wrzos stała się źródłem powstającego na żywo utworu. Kompozycja architektury była rejestrowaniem relacji pomiędzy nakładającymi się na siebie warstwami historii i funkcji.
Powstały pod koniec XIX wieku jako dom dla bezdomnych budynek został zaadaptowany na kino w latach 50. ubiegłego wieku i był poddawany licznym przebudowom. Za ekranem kinowym pozostaje ukryta apsyda, która pierwotnie była elementem sakralnym.




Uwaga artystki koncentruje się na tych przestrzeniach: ukrytych, obecnie pozbawionych funkcji, wykluczonych -  których sens został wypaczony przez kolejne metamorfozy architektonicznej całości. Szczątkowe, nieużytkowe formy tych przestrzeni powodują, że ich obecność najpełniej zaznacza się w obrysie budynku. Strategia artystyczna Katarzyny Krakowiak polega na szczelnym wypełnieniu dźwiękiem tych przestrzeni i wypchnięciu ich na zewnątrz. Mur staje się membraną, nośnikiem informacji o tych przestrzeniach. Wchodząc w bliski, niemal fizyczny kontakt z architekturą odbiorcy doświadczają jej pełnego kształtu.

W projekcie wykorzystany został nieużytkowany dotychczas ogród na tyłach budynku, który stanowił punkt odbioru utworu.


Zdjęcia: Michał Ramus, www.michalramus.com


8/06/2013

15:00 Performance

10/06/2013 - 13/06/2013

Spekulacje


Kinoteatr Wrzos
ul. Zamoyskiego 50