zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Simon Janek


Zadebiutował na festiwalu Novart.pl (Kraków 2002), choć swoją działalność artystyczną rozpoczął nieco wcześniej jako VJ Jansi tworząc wizualizacje do muzyki. Nie odebrał formalnego wykształcenia plastycznego, studiował natomiast psychologię i socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim, co wyraźnie wpływa na charakter jego aktywności artystycznej. Wczesne projekty Simona (Carpet Invaders 2002, Bałwan 2003) wyrastały z fascynacji uczestnictwem w cyberkulturze. Od samego początku, w kręgu zainteresowań artysty pojawiało się kilka wiodących motywów, przede wszystkim estetyka i logika gier komputerowych oraz katastrofa jako studium zagrożenia, porażki i utopii. Stopniowo poszerzane zainteresowania twórcy objęły także eksploatację Internetu jako ogólnodostępnego, wolnego źródła zasobów informacyjnych i anarchizującą krytykę systemu wyrażaną poprzez indywidualną, niezależną aktywność twórczą.

Simon tworzy również prace konceptualne, wśród których najbardziej znany jest projekt Rok Polski na Madagaskarze (2006) - zorganizowana w całości przez Simona pierwsza wystawa sztuki polskiej w tym kraju, na której nie pokazano jednak dzieła żadnego polskiego artysty. Twórca realizuje filmy video, instalacje interaktywne, obiekty i akcje artystyczne, a jego prace często określane są mianem krytyczno-ironicznych.

Janek Simon uczestniczył w wielu zbiorowych wystawach w Polsce i za granicą. Miał również wystawy indywidualne m.in.: Krakowiacy lubią czystość w warszawskiej Galerii Zachęta (2005), Gradient w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie (2007), FUGA w Galerii Arsenał w Białymstoku (2007), A Sequence Of Events In A Space w Casino Luxembourg. Forum d\'art contemporain w Luksemburgu (2008), a w tym roku, w ramach programu POLSKA!YEAR w Arnolfini w Bristolu. Otrzymał nagrodę główną w trzeciej edycji konkursu Spojrzenia organizowanego przez Fundację Deutsche Bank. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Bzik Tropikalny


Spektakl multimedialny na podstawie dramatu Witkacego.

„Od jakiegoś czasu interesuje mnie kwestia wypartej czy też wymazanej polskiej kolonialności. Przed wojną rząd planował zdobycie dla Polski kolonii między innymi na Madagaskarze, w Togo, próbował zakładać plantacje w Brazylii i podpisywał tajne umowy z rządem Liberii. W Warszawie można było oglądać zamknietych w klatkach przedstawicieli egzotycznych ludów, pigmejów i Nubijczyków, a sprowadzona z Polinezji gwiazda wodewilowa śpiewała piosenkę o wymownym tytule Dla ciebie stanę się biała. Po roku 1945 problem pozornie zniknął. Obecnie nasza ograniczona kulturowo i historycznie tożsamość staje przed wyzwaniem umiejscowienia się w szerszych ramach - takich jak Europa czy Zachód i problem nieprzepracowanej kwestii kolonialnej powraca. Projekt Metafizyka Dwugłowego Cielęcia zakłada refleksję nad poruszonym wyżej tematem przez pryzmat utworów Witkacego. Szczególnie dramat, z którego zaczerpnięty zostal tytuł projektu, w nowatorski sposób dotyka problemów relacji Zachodu z tym, co poza nim. Realizacja przyjmie formę mechaniczno-mulitmedialnego spektaklu dziejącego się w czasie rzeczywistym. Zmechanizowane sceny tworzyć będą obrazy i dźwięki. Obraz będzie przetwarzany, miksowany, poddawany obróbce i zniekształceniom. Będzie buchał dym i płonął ogień. Obiekty w skali modelarskiej przemieszane będą z tymi z naszego świata, a postaci żywe z martwymi.”
[tekst: Janek Simon]



Zdjęcia: Weronika Szmuc

Kurator projektu: Marta Raczek





12/06/2010

Bzik Tropikalny

15/06/2010

Bzik Tropikalny

17/06/2010

Bzik Tropikalny