zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Piotr Łakomy, Bartek Buczek, kurator: Marta Kudelska


Marta Kudelska

Absolwentka kultury współczesnej (spec. krytyczna teoria kultury współczesnej) oraz studentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, kuratorka i krytyczka sztuki. Wystawy realizowała w CSW Kronika w Bytomiu, Art Agendzie Novej w Krakowie i Instytucie Polskim w Düsseldorfie. W swojej praktyce kuratorskiej inspiruje się krytyką instytucjonalną, nową muzeologią, problematyką genderową czy land artem. Publikowała min. w artPapierze, e-SPLOT i BOLD Magazine (gdzie pracuję jako redaktorka w działach sztuka), PUNKT, Obieg, Arteonie czy Kulturze Miasta. Szczególnie interesuje się kwestią polityki pamięci w kontekście działalności muzeów sztuki.


Piotr Łakomy

Absolwent Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Zielonogórskim. Zajmuje się szeroko pojętym malarstwem, instalacją i obiektem. Autor i kurator wydarzeń oraz publikacji T-HOOD (Temporary Hood) (2011); DUST SHOW (działania w przestrzeni publicznej), Kopenhaga, Dania (2010); DUST SNOW (Zimowy Park Rzeźby), Poznań, Polska (2010). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) oraz programu rezydencyjnego DIVA – Danish International Visiting Artists Programme(2010). Brał udział w wystawach grupowych i indywidualnych w Polsce, Francji, Danii, USA, Austarlii. Obecnie mieszka i pracuje w Poznaniu.


Bartek Buczek

Absolwent katowickiej ASP na kierunku malarstwo, z dyplomem obronionym w pracowni Andrzeja Tobisa. Ex członek grupy Ośmiornica. Buczek często określany jest mianem wszechstronnego, totalnego artysty. Świadczy o tym różnorodność jego prac i ich specyficzna tematyka, a także ciekawe zabiegi artystyczne sprawiają, że chce się wniknąć w świat jego twórczości. Jego ostatnie wystawy to: Strach przed Ciemnością w ramach Biennale Sztuki dla Dziecka, Panic room, Jaskółczy niepokój 2011 - Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie.
Muzeum: Twierdza!!!

Problematyka muzeów jest jedną z bardziej interesujących kwestii współczesnego życia artystycznego. W XXI wieku instytucję te przestają być tylko swoistymi magazynami dla gromadzonych zbiorów, ale stają się aktywnym uczestnikiem nie tylko dialogów artystycznych, ale i społecznych. Kraków przez silne osadzenie w historii, kulturze staje się wręcz idealnym miejscem do badań nad muzeami.

Kto decyduje o takim a nie innym kształcie muzealnych narracji? Czy w szczelinach instytucji ukrywają się jakieś nieznane odbiorcom historie? Co skrywają podziemia muzeów?

Powyższe problemy dotyczą również Krakowa. Oprócz typowych, odwiedzany przez turystów instytucji, istnieją również mniej znane a równie interesujące miejsca jak Muzeum Farmacji, Muzeum Przyrodnicze czy przypominające labirynt Muzeum Archeologiczne. Nawet pobieżna znajomość turystyki w obrębie muzeów Krakowa, pozwala zauważyć, że muzea dzielą się na dwie grupy: te funkcjonujące w głównym obiegu i te bardziej skryte, co wcale nie znaczy, że mniej godne uwagi.

Podobnie zjawisko wiąże się ze zwiedzaniem danej placówki muzealnej. Przebiega ono zawsze utartym szlakiem, od jednego artefaktu do drugiego, obsypane jest komentarzem przewodnika o dacie powstania dzieła, stylu w jakim jest wykonane, czasem okraszonym ciekawą anegdotą. Taki sposób doświadczania muzeum pomija wiele innych możliwości, wypchniętych dziś poza sztywny kanon muzealny.

Sytuacja ta i prowokowane przez nią pytania, mają szanse głębiej wybrzmieć w projekcie, którego kuratorem jest Marta Kudelska. Zostali do niego zaproszeni młodzi, ale już doświadczeni twórcy, prezentujący różne postawy artystyczne. Stanęli przed zadaniem twórczego interweniowania w przestrzeni wybranego muzeum. Czułym i wnikliwym okiem będą wyszukiwać szczeliny w narracji, proponować własne przemyślenia na temat dialogu muzeum z miastem, z publicznością.

Oczywiście artystom nie udało się zdobyć wszystkich muzeów. Jednak właśnie te niezdobyte miejsca autorzy pomysłu chcieli wykorzystać w projekcie. Zapraszając placówki do współpracy, zaproponowali uczestnikom festiwalu zwiedzanie gmachu, magazynów i wystaw przebiegające zupełnie innym szlakiem. Chcą tym samym pokazać to, co na co dzień ukryte, ale budujące w takim samym stopniu idee muzeum. Chcą zachęcić do dyskusji na temat roli, jaką muzea powinny spełniać w rzeczywistości miasta i sprawdzić czy rzeczywiście stanowią instytucjonalną Twierdzę Kraków.


INTERWENCJA PIOTRA ŁAKOMEGO
W działaniach Piotra Łakomego, można zauważyć wyraźne zainteresowanie efemerycznością działań, subtelnymi ingerencjami w otaczającą przestrzeń. Planowana ingerencja w ramach projektu Muzeum: Twierdza!!! miała na celu chwilowe zaburzenie ekspozycji w wybranym muzeum. Działanie to miało polegać na wprowadzeniu w przez artystę nowych, dużych obiektów-pudełek. Ich status pozostaje do końca niejasny. Z jednej strony przypominają powszechnie znane pudełka na sprzęt HD, z drugiej umieszczone wewnątrz zdania odsyłają do tego, co niedostępne, niewidoczne w przestrzeni muzeum. Tym samym działanie artysty miało stać się subtelną interwencją nie tylko w przestrzeń muzeum, ale i w nasze postrzeganie tej instytucji.

Pomimo licznych starań, nie udało się uzyskać zgody w większości z wybranych muzeów na projekt artysty, co tylko dodatkowo podkreśla, że część muzeów pozostaje dalej niezdobytymi twierdzami. W wyniku tego działanie artysty przyjęło formę bardziej rozproszoną, paradokumentalną. W niewielkich odstępach czasu praca artysty będzie się pojawiać znienacka przed wybranymi muzeami. Czy uda im się dostać na ekspozycję i na moment stać się jednym z uprzywilejowanych eksponatów?
Tymi działaniami, zapraszamy uczestników festiwalu do poszukiwań krążących obiektów i wspólnego zdobywania instytucjonalnej Twierdzy Kraków.

Praca Piotra Łakomego będzie częściowo dostępna w ogrodzie Muzeum Botanicznego UJ od 24 czerwca oraz w Muzeum Inżynierii Miejskiej.

W ramach projektu Muzeum: Twierdza!!! zaprosiliśmy również na muzealne wycieczki. Wybraliśmy się do owianego licznymi legendami Muzeum Medycznego, czy malowniczego Muzeum Botanicznego. Ponadto uczestnicy mieli okazję zwiedzić Muzeum Fotografii, Muzeum Inżynierii Miejskiej czy Muzeum Zoologiczne. Chcieliśmy razem przyjrzeć się tworzonym przez nie narracjom, poszukać pomiędzy eksponatami szczelin, które pozwoliłyby nam opowiedzieć razem nowe historię.


INTERWENCJA BARTKA BUCZKA
Klątwa/Sen

Śmierć i wieczne potępienie dla każdego kto otworzy tą szkatułę

Jak intensywny wpływ na obraz np. Egiptu, mają dzieła sztuki filmowej? Czy prawdziwy jest Egipt i okruchy jego kultury, które możemy oglądać w muzeach, filmach dokumentalnych silących się na obiektywizm, czy może ten zakorzeniony w wyobraźni zaśmieconej kolejnymi sequelami i wariacjami na temat Mumii lub prospektami biur turystycznych, zachęcających do wypoczynku w krainie faraonów? Takie pytania zadawałem sobie zwiedzając po raz pierwszy ekspozycję Bogowie starożytnego Egiptu w krakowskim Muzeum Archeologicznym, powodowany poczuciem niedosytu, związanego z brakiem, w muzealnej ekspozycji, odwołań do popkultury. Na poziomie filmów o szukających zemsty mumiach kapłanów, skazanych na potępienie, za odwzajemnioną miłość do wybranki samego Faraona/Boga.
Korzystając z okazji jaką dał mi udział w Festiwalu Sztuk Wizualnych Artboom, próbowałem uzupełnić tę pustkę. Na czas trwania Festiwalu, zmodyfikowałem część instalacji oświetleniowej jednej z gablot, uzyskując efekt zmian natężenia światła, odpowiadających rytmowi oddechu śpiącego człowieka. Być może właśnie takiej drobnej, wymykającej się z okowów logiki ekspozycji, sytuacji mi brakowało, a któremuś ze zwiedzających wyda się ona również potrzebna.
Bartek Buczek


Zdjęcia: Weronika Szmuc


Partnerzy projektu:

 



19/06/2012

11:00 Muzeum: Twierdza!!!

20/06/2012

13:00 Muzeum: Twierdza!!!

21/06/2012

09:30 Muzeum: Twierdza!!!

24/06/2012

13:00 Muzeum: Twierdza!!!

26/06/2012

11:00 Muzeum: Twierdza!!!

Muzeum Inżynierii Miejskiej
ul. świętego Wawrzyńca 15