zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Mateusz Okoński, kurator: Aneta Rostkowska


Mateusz Okoński

Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na  Wydziale Rzeźby. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające się osiągnięcia w nauce, laureat Nagrody Primus Inter Pares Student Roku 2008. Okoński jest członkiem i współzałożycielem grupy artystycznej STRUPEK. W 2010 roku nawiązał współpracę z Małopolskim Instytutem Kultury, w którym zajmuje się promocją i propagowaniem sztuki współczesnej. Pomysłodawca, założyciel i kierownik artystyczny galerii Małopolskiego Instytutu Kultury – Zbiornik Kultury. W swojej działalności kładzie nacisk na powszechną dostępność sztuki, poszerzanie kręgu odbiorców poprzez znajdywanie nietypowych miejsc wystawienniczych. W projektach porusza problemy społeczno-polityczne, podkreślając znaczenie udziału artystów w dialogu społecznym.


Aneta Rostkowska

kuratorka, krytyczka, blogerka, autorka tekstów o sztuce i teorii sztuki publikowanych m.in. w Arteonie, Dwutygodniku, Ha-arcie, Principiach, Punkcie i Tygodniku Powszechnym. Ukończyła ekonomię i filozofię uzyskując stypendia Baden Württemberg Stiftung, Hertie-Stiftung i Ministra Nauki oraz studiując na uniwersytetach w Krakowie, Heidelbergu i Frankfurcie nad Menem. Współtwórczyni inicjatyw poświęconych przestrzeni miasta Krakowa (Po kapitalizmie, Sól, Projekt Miejski). Oprócz teorii i praktyki sztuki publicznej zajmuje się metodologią historii sztuki, upamiętnianiem w sztukach wizualnych oraz historią i teorią artystycznego aktywizmu. Obecnie pisze doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz pracuje w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie.
Puryfikacja

Krakowski artysta Mateusz Okoński postawił wyzwanie przed mieszkańcami swojego miasta – zamiast, zgodnie z lokalną 'tradycją', postawić kolejny koszmarny pomnik, podłożył im świnię w postaci realistycznej rzeźby przedstawiającej martwego knura na stosie. Ulokował ją w miejscu obfitującym w znaczenia: w sąsiedztwie narodowych świętości – kościoła na Skałce i Wawelu, pomiędzy dwoma dawnymi siedliskami ludności żydowskiej – Kazimierzem i  Podgórzem, w pobliżu dawnej rzeźni miejskiej, a obecnie galerii handlowej, na oczyszczającej dosłownie i w przenośni oraz ewokującej tematykę przemijania i zmienności, wodzie, wreszcie – na betonowym słupie studni Wanda będącej ujęciem wody dla istniejącej niegdyś elektrowni.

Jakie interpretacje wygeneruje ten inteligentny, przewrotny i ironiczny obiekt? Czy świnia stanie się łakomym kąskiem wegetarian i ekologów; niekoszerną ofiarą badaczy Holocaustu; źródłem skamandryckich oparów absurdu; przyczynkiem do krytyki centrum Krakowa jako brytyjskiego chlewu; symbolem nieudanych prób wyparcia tego, co nieczyste/Inne, w celu rozpaczliwego zachowania jednolitego, katolickiego oblicza miasta; przykładem groteskowego wydawania publicznych pieniędzy przez miejskie władze; aluzją do tego, co jest składane w ofierze w postępujących nieopodal procesach gentryfikacji; Orwellowskim odwołaniem do komunistycznej przeszłości grodu Kraka; gadżetem wielbicieli Smoka Wawelskiego, komiksu Maus (w którym Polacy to świnie), jak i sztuki W. Sasnala (gdzie również pojawia się ten ostatni motyw); nową świnką-skarbonką - miejscem spotkań legendarnie skąpych Krakusów, a może - jako skarbonka nieczynna, bo wywrócona (przez kogo?) - symbolem kryzysu ekonomicznego?

Czy Okoński zrobił Krakowowi świństwo? A może świnia, niczym palma Joanny Rajkowskiej w odniesieniu do Warszawy- stanie się nowym symbolem Krakowa – krytycznie drenującym tożsamość miasta?


Zdjęcie: Weronika Szmuc


Puryfikacja - dyskusja

Dyskusja poświęcona pracy Mateusza Okońskiego pt. Puryfikacja. W dyskusji udział wzięli m.in. historyk i krytyk sztuki Wojciech Szymański, autor rzeźby Mateusz Okoński oraz kuratorka pracy Aneta Rostkowska. Prowadzenie: Łukasz Gazur.



15/06/2012 - 29/06/2012

Puryfikacja

30/06/2012

16:00 Puryfikacja - dyskusja

Wisła
Bulwar Kurlandzki pomiędzy Kładką Bernatka a Mostem Powstańców Śląskich
Barka Augusta
bulwar Kurlandzki, pomiędzy Kładką Bernatka o Mostem Powstańców Śląskich