zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Mirosław Bałka, Kasia Redzisz


Urodzony w Warszawie w 1958 roku, Mirosław Bałka mieszka i pracuje w Warszawie i Otwocku. W swoich pracach, stosując techniki rzeźby, instalacji i wideo, w bardzo intymny i nasycony głęboką refleksją sposób nawiązuje do osobistego doświadczenia - w tym również doświadczenia katolicyzmu - oraz powikłanej i trudnej historii Polski. Przedstawia problematykę złożonych i skomplikowanych relacji pomiędzy pamięcią osobistą a pamięcią o historii.

Należy do najbardziej znaczących artystów swojego pokolenia. Jego prace zdobyły uznanie krytyków, kuratorów i kolekcjonerów w kraju i na świecie. Potwierdzeniem tego było m.in. złożenie artyście przez Tate Modern w Londynie (największa i najbardziej prestiżowa galeria publiczna świata) propozycji zrealizowania pracy w Hali Turbin, w ramach jednego z najbardziej spektakularnych projektów poświęconych sztuce współczesnej - „The Unilever Series”. Prace artystów prezentowane od 2000 roku w Hali Turbin, realizowane jako specjalne zamówienia dla tego projektu, obejrzało do tej pory ponad 20 milionów widzów.

W swoich pracach Bałka wykorzystuje bardzo skromne materiały: popiół, mydło, sól, pordzewiałą blachę, zużyte drewno, stare sznury lub liny, fragmenty gazet, szary beton, igły sosnowe, włosy. Wszystko po to, by oddać i pozwolić odczuć – poprzez związki surowców z życiem, które minęło lub wspomnieniami, które jedynie pozostały – szczególną, nie tylko minioną, lecz być może również także aktualną przestrzeń duchową. Sól może odnosić się do intymnych ludzkich emocji, które przejawiają się przez płacz lub pot. Mydło przywołuje prywatne, choć należące jednocześnie do codzienności rytuały mycia i oczyszczania. Popiół każe wspominać zapomniany już zwyczaj wybierania spalonych resztek z paleniska pieca, posypywania oblodzonych zimą ścieżek i dróżek przy domu. Sosnowe igły - sosnę za oknem domu, w którym wychowywał się artysta.

Wszystkie te związki z uniwersalną, codzienną intymnością i prywatnością nasycone są w przejmujący, pełen współczucia i głębokiej refleksji, bardzo uważny i delikatny, ale zaburzający też poczucie spokoju sposób odniesieniami do pamięci historycznej: pamięci o groźnych i przerażających wydarzeniach z historii. Do Holocaustu, który jest dla artysty nie dającą się zagoić raną w pamięci zbiorowej, nie tylko polskiej. Który jest zdarzeniem, wciąż budzącym grozę. Przez cały czas obecnym. Z pamięcią o którym bardzo trudno sobie poradzić.


Kasia Redzisz
Historyczka sztuki, kuratorka Tate Modern w Londynie, gdzie pracowała m. in. nad: Ai Weiwei Sunflower Seeds w ramach Unilever Series, wystawą Out of Place (z Alą Younis), a ostatnio nad retrospektywą Alighiero Boetti: Game Plan wspólnie z Markiem Godfrey. Aktualnie przygotowuje wystawę dla Tate Modern Project Space we współpracy z Contemporary Image Collective w Kairze. Poza organizacją wystaw, zajmuje się kolekcją Tate, koncentrując swoje badania na sztuce Europy Środkowo-Wschodniej.

W latach 2005-2007 pracowała w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Od 2007 roku wspólnie z Magdą Materną prowadzi fundację Open Art Projects, gdzie kuratorowała i produkowała projekty m. in.: z Pawłem Althamerem, Peterem Coffinem, Christianem Tomaszewskim i Joanną Malinowską oraz Piotrem Uklańksim.

W 2009 roku razem z Karolem Sienkiewiczem opracowała wybór tekstów Andy Rottenberg, Przaciąg. Teksty o sztucepolskiej lat 80.. Ich druga wspólna publikacja, poświęcona grupie Świadomość Neue Bieremiennost ukaże się w 2012 roku.
21°15'00''E 52°06'17''N i okolice

Tytuł prezentacji wyznacza wspołrzędne rodzinnego domu Mirosława Bałki w Otwocku. Dom, w którym artysta spędził dzieciństwo, a w którym w późniejszych latach znajdowała jego pracownia, stanowi punkt wyjścia dla refleksji nad związkiem sztuki i przestrzeni, w których powstaje. Projekt: Otwock łączy sztukę współczesną z lokalną specyfiką podwarszawskiej miejscowości. Odnosi się do relacji artysty i jego twórczości z miejscem, stanowi próbę jego zdefiniowania. Stawia też pytanie o rolę sztuki poza centrami kulturalnymi. Poszukuje praktycznych i teoretycznych rozwiązań dla wykorzystania potencjału lokalności.

Projekt: Otwock odnosi się do relacji artysty i jego twórczości z miejscem co stanowi próbę jego zdefiniowania. Projekt stawia pytanie o rolę sztuki poza centrami kulturalnymi oraz poszukuje praktycznych i teoretycznych rozwiązań dla wykorzystania potencjału lokalności. W 2011 roku powstały realizacje Lary Alamrcegui, Anny Molskiej i Charlotte Moth. Ich działania poprzedził pobyt w Otwocku właśnie, rozpoznanie miejsca, jego historii i obecnego kształtu. Swoje prace przygotowują także tacy artyści jak Mirosław Bałka oraz inni zaproszeni twórcy. Wydarzenia te zbiegną się z planowanymi na 2012 rok warsztatami na temat pracowni artysty oraz wzajemnego wpływu sztuki i miejsca.

O projekcie, jego założeniach i dotychczasowych realizacjach opowiedzieli kuratorka, Kasia Redzisz i Mirosław Bałka, artysta.

Więcej informacji: www.otwockstudio.pl


Projekt realizowany jest przez Mirosława Bałkę i fundację Open Art Projects.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy wsparciu Rządu Flandrii. Honorowy patronat nad projektem objęli: Marszałek Województwa Mazowieckiego, Starosta Powiatu Otwockiego oraz Prezydent Otwocka.


Zdjęcia: Weronika Szmuc



16/06/2012

18:30 21°15'00''E 52°06'17''N i okolice

Pawilon Wyspiańskiego
Plac Wszystkich Świętych 2