zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Roman Dziadkiewicz & Ensemble


Ukończył krakowską ASP. Artysta multisensualny, współzałożyciel Stowarzyszenia Artystycznego Ośrodek Zdrowia (1999-2002), fundacji36,6 (od 2003) i kolektywów muzyczno-performerskich Ślina (od 1999), The Coming Community (od 2010), Ensemble (2011). Pracuje w różnych mediach na pograniczu tradycji wizualnych, performatywnych, praktyk teoretyczno-kulturowych i eksperymentalnych działań społecznych. Z premedytacją szuka inspiracji w różnych przestrzeniach kulturowych, politycznych i psycho-fizjologicznych. Realizuje głównie długoterminowe studia i projekty warsztatowe wykorzystując i przepracowując techniki wizualne (wideo, fotografia, kolaż, grafika cyfrowa, obiekt, instalacja), działania psycho-fizyczne, tradycje filozoficzne/literackie i wątki społeczne (napięcia interpersonalne). Interesuje się procesami związanymi z uwikłaniem osób i ich aktywności w konteksty polityczne i kulturowe, motywem/fetyszem reprezentacji, archeologią, etymologią i rekonstrukcją tradycji oraz powiązań sztuki z innymi elementami kultury i życia społecznego. Pokazywał swoje prace jako autor instalacji, performer, aktywista i/lub kurator podczas indywidualnych i grupowych wystaw w Polsce, Europie i USA.


współpraca: Iza Kaszyńska

Odmieńcy (Wojna)

Kilkudniowe, kolektywne działanie o charakterze żywej instalacji, angażujące również publiczność. Rzecz działa się na wyspie, w samym centrum Parku Krakowskiego.

Grupa Odmieńców osiadła na wyspie, zagnieździła się na niej, żyła, pracowała, koczowała. W pewien sposób ją okupowała.
 
Wyspa zasiedlona przez Odmieńców sytuowała się w dialektycznym geście wypędzenia wobec twierdzy. Figura odmieńca to alegoryczna narośl albo wyrwa/szczelina w funkcjonowaniu twierdzy, instytucji, systemu. Potencjalnie prowokuje. "Odmieńcy" oscylują między byciem nie-ludźmi, Innymi, a odniesieniami do życia stadnego naczelnych, aż po fantazje turystyczne, post-kolonialne, post-apokaliptyczne czy post-kapitalistyczne wizje kultury i obrazu miasta używanego w sposób subwersywny, krytyczny i otwarty.
 
Przez kilka dni, aż do dnia finału, czyli ostatniego dnia festiwalu, grupa uczestników poddawana była maratonowi działań psychofizycznych, w sytuacji niejednoznacznego rozproszenia autorów działania. Wyspa była miejscem konstruowania tymczasowej architektury, parateatralnych przedsięwzięć, zagęszczającą się instalacją, eksperymentem antropologicznym.

Koczowisko stało się terenem prób i wpraw prowadzących do uwolnienia, wybuchu, czyli do finałowej bitwy.

Autor projektu występował w nim, zatracił się całkowicie i zginął wraz z grupą odmieńców w ostatniej scenie.

Projekt swoją formą kontynuował poszukiwania Dziadkiewicza z ostatnich lat w których powraca motyw wydłużonego w czasie zanurzenia, zamieszkiwania w stwarzanym środowisku, obserwacji uczestniczących czy badań prowadzonych na samym sobie i osobach zapraszanych do udziału.


Zdjęcia: Weronika Szmuc



Budowa tratw i elementów koczowiska

Warsztat otwarty – zapraszamy do przynoszenia śmieci (deski, butelki pet, płyty meblowe, styropian, sznurek itp).


Estetyka czyli polityka przestrzeni miejskiej


Debata dotyczyła estetycznych aspektów kształtowania przestrzeni miasta Krakowa w powiązaniu z jego wizerunkiem i wyobrażeniami. Kategorię wizerunku traktowaliśmy tu kluczowo i krytycznie, jako węzeł/splot zagadnień kulturowych, estetycznych, społecznych i politycznych, instrumentalizowanych w polityce władz miejskich do budowania obrazów homogenicznych, poddanych kontroli i obdartych z krytycznego potencjału. Jako alternatywę dla kategorii wizerunku zaproponowaliśmy figurę pluralistycznych, mnogich wyobrażeń – rozumienie przestrzeni miasta jako przestrzeni spotkania i współistnienia sprzecznych potrzeb, interesów i obrazów współobecnych dialogicznie i krytycznie. Pytaliśmy o prawo do miasta, przestrzenie dla uczestnictwa mieszkańców w kształtowaniu polityki miasta czy dzielnic, aspekty formalne, prawne procesów partycypacyjnych i wolę dialogu.

Uczestnicy: Jacek Maria Stokłosa (Główny Plastyk Miasta), Karol Kurnicki (socjolog miasta UJ), Anna Komorowska (architektka krajobrazu, współorganizatorka Akademii Alternatywnej Architektury Krajobrazu), Beata Seweryn (redaktorka Architektura&Biznes), Małgorzata Gołębiewska (dyrektor artystyczny festiwalu Artboom), Łukasz Dąbrowiecki (filozof, aktywista Federacji Anarchistycznej Kraków), dr Piotr Klepacki (etnobotanik, pomysłodawca kolektywu Pies Ogrodnika), Aneta Rostkowska (filozofka, kuratorka, współzałożycielka Projektu Miejskiego, pracuje w Bunkrze Sztuki).



Miłość i rewolucja albo noc kupały

Debata performatywna i orgia transdycyplinarna

Sesja dedykowana poszukiwaniom rewolucyjnych potencjałów w płynnych przestrzeniach afektu, emocjonalności, wrażliwości (troski) i poliamorii jako twórczych i sprawczych enzymów budujących relacje, stymulujących wspólnotowe i egalitarne procesy spotkania, dialogu, wielokierunkowej wymiany, rozwoju, inspiracji i logiki/ekonomii daru. Przemyśleliśmy tradycje historyczne, spuściznę ruchu sufrażystek i myśl feministyczną oraz echa rewolucji obyczajowej lat 60. Oprócz elementów dyskusji przeprowadziliśmy działania performance, kolektywny relaks, taniec i spontaniczną aktywność całonocną.

Ewa Majewska (filozofka, kulturoznawczyni, aktywistka, wykładowczyni w Instytucie Kultury UJ),
Michał Pospiszyl (filozof, kulturoznawca, doktorant Instytutu Filozofii UPJP2), Ewa Opałka (kuratorka, teoretyczka sztuki i filmoznawczyni, doktorantka w Instytucie Audiowizualnym UJ, Roman Dziadkiewicz (artysta, doktor sztuk), Monika Kiwak (tancerka), Mira Marcinów (filozofka, psycholożka, doktorantka w Instytucie Psychologii UJ), muzycy improwizujący, goście i inni.



Osiadanie na wyspie

Bardzo intensywny warsztat dla kolektywu Odmieńców z elementami technik relaksacyjnych, psycho-fizycznych – hipnozy, regresingu, pracy z ciałem, świadomością i nieświadomością (indywidualną i kolektywną). Seria działań, albo brak działań pozwalający zejść do horyzontalnego stanu „zero” (zero języka, zero kultury, zero własności, zero relacji). Po tym następuje powolne uaktywniania się w utopijnej perspektywie tu-i-teraz.


Rezydowanie

Odmieńcy rezydując na wyspie wytworzyli własną kulturę, kumulowali energię, penetrowali park i okolice, uwodzili i porywali ludzi i nie-ludzi, roznosili wirusy równości, wolności i miłości; odbywali próby i przygotowwywali się do finałowej eksplozji.


Dzień niesubordynacji

Każdy pierwszy po sobótce poniedziałek to dzień nieposłuszeństwa, przekory, samowoli. Nie daj się dyscyplinie, ani podporządkowaniu. Dzień Niesubordynacji to także dzień uśmiechania się.

Zapraszamy na warsztaty z (POST)PORNOGRAFII
prowadzi: Roman i Opałka
gość specjalny: Pola Dwurnik



Joga na wyspie

Cały czas rozbudowujemy koczowisko. Potrzebujemy starych ubrań, szmat, ciągle zbieramy butelki pet potrzebne do budowy tratwy.


Finałowa eksplozja. Rave - generator energii ludzkiej

Realny i rytualny eksces, kolektywny acting-out, emancja mocy kolektywnych, koncert w parku, ogień, muzyka, bity i bitwy, krzyki i jęki, miłość i agresja, destylacja mocy, curry z ludzi i przyprawianie o zawrót głowy, palenie staników i palenie mostów, rozpuszczanie plotek, psycho-festyn i piknik-pogrom.

dj gretzky (pl) +live drums i syreni śpiew, mk fever (iskry z deków), kacper ziemianin aka ghostman (uk), dźwięki apokalipsy, dźwięki śmieci, marta poznańska (uk) dźwięki parku, kontakt improwizacje, performensy i mnóstwo niespodzianek i form otwartych na wszystko.


20/06/2012 - 29/06/2012

Odmieńcy (Wojna)

20/06/2012

16:00 Budowa tratw i elementów koczowiska

20/06/2012

19:00 Estetyka czyli polityka przestrzeni miejskiej

21/06/2012

21:00 Miłość i rewolucja albo noc kupały

22/06/2012 - 24/06/2012

Osiadanie na wyspie

24/06/2012 - 29/06/2012

Rezydowanie

25/06/2012

20:00 Dzień niesubordynacji

26/06/2012

11:15 Joga na wyspie

29/06/2012

Finałowa eksplozja. Rave - generator energii ludzkiej

Park Krakowski