zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Favaretto Lara


Włoska artystka mieszkająca i pracująca w Turynie. W 1999 roku ukończyła Academia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. W 1998 roku uczestniczyła w zaawansowanym kursie sztuk wizualnych prowadzonym przez Hamiltona Fultona w Fondazione Antonio Ratti w Como. Była także na stypendium w Kingstone University w Londynie. Jest laureatką Nagrody Querini Stampalia dla młodego włoskiego artysty (2001), była stypendystką w Studio Program PS1 w Nowym Jorku w latach 2002-2003, otrzymała stypendium dla młodego włoskiego artysty przyznawane przez Castello di Rivoli w Turynie (2004). W 2005 roku była jedną z artystek prezentujących swoje prace w Pawilonie Włoskim w Wenecji podczas 51. Weneckiego Biennale, gdzie otrzymała także nagrodę. Jej prace znajdują się m.in. w kolekcji MAXXI (Narodowego Muzeum Sztuki XXI wieku), hiszpańskim MUSAC, Kolekcji Deutsche Banku w Mediolanie. W 2011 roku została laureatką Premio ACACIA. Prezentowała swoje prace podczas indywidualnych wystaw we Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Szwajcarii. Obecnie przygotowuje prezentacje w PS1 MOMA w Nowym Jorku i projekt na Documenta 13 w Kassel. Brała udział w ponad osiemdziesięciu wystawach zbiorowych na całym świecie.
Doing

Propozycja włoskiej artystki polegała na stworzeniu dźwiękowej instalacji, która została umieszczona pod Mostem Grunwaldzkim: jej dźwięk był słyszalny wewnątrz arkady podmostowej, nie wydostając się przy tym zbytnio na zewnątrz. Instalacja miała charakter delikatnej ingerencji w przestrzeń; usłyszeli ją tylko ci jej użytkownicy, którzy byli szczególnie wyczuleni na otaczającą ich rzeczywistość. Jednocześnie, kontrastując brzmienie młotka wykuwającego formę w marmurze (Doing) z hałasem i chaosem dźwiękowym obecnym w przestrzeni wokół mostu, włoska artystka wpisała się w rodzaj działań z pogranicza muzyki konkretnej a rebours. Nie szukała dźwięków ulicy godnych rejestracji: próbowała za to w tym niesprzyjającym muzycznej kontemplacji otoczeniu umieścić rodzaj instrumentu, a właściwie przekształcić most w instrument generujący dźwięki.

Istotą projektu Doing było przeniesienie dźwięków z jednej przestrzeni, z którą były w naturalny sposób powiązane (pracownia kamieniarska) w drugą – w której brzmiały obco i stanowiły źródło niepokoju. Mogły sugerować prowadzenie jakichś robót w obrębie mostu: niewidocznych, a jednak słyszalnych. Projekt można było interpretować w duchu odsłaniania, czy chwilowego ujawniania złożonej struktury rzeczywistości, pod której postrzegalną powierzchnią nieustannie trwa "praca": konstrukcja, rekonstrukcja i dekonstrukcja.


Kurator: Marta Raczek


10/06/2011 - 24/06/2011

Doing