zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Rosler Martha, kurator: Pawełek Kaja


Rosler Martha
Twórczość Marthy Rosler od lat 60. XX wieku jest jednym z kluczowych odniesień dla sztuki, która wykracza poza pole czysto artystyczne i stara się zaangażować w dyskurs o współczesnym świecie, szczególnie w jego problematycznych wymiarach. Kanoniczne już dla historii sztuki drugiej połowy XX wieku prace – Bringing the War Home, Semiotics of the Kitchen czy The Bowery in Two Inadequate Descriptive Systems – krytycznie odnosiły się do kwestii polityki i społecznego status quo, nawiązując bezpośrednio do wojny w Wietnamie, problemu pozycji i praw kobiet oraz odzwierciedlenia nierówności i problemów socjalnych w obrazie miasta. Artystka od lat realizuje własne działania, ale również organizuje projekty grupowe, jest autorką tekstów oraz regularnie wykłada na wielu uczelniach i w różnych instytucjach sztuki na całym świecie.
W 2011 roku Martha Rosler przebywa na rezydencji artystycznej w ramach Berliner Kuenstlerprogramm / DAAD w Berlinie.

Kurator: Pawełek Kaja

Historyk sztuki i kuratorka, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, studiowała także przez rok historię sztuki na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie. Współpracowała przy projektach Festival of Young Polish Art and Culture „TERrA POLSKA!“ (Berlin, 2004), Biennale Sztuki w Łodzi (2005), międzynarodowych warsztatach i seminarium Inventing/Experimenting/Doubting Concept and Ideas w ramach Mobile Academy Warszawa (2006). W latach 2004-2005 pracowała nad projektami prezentującymi dokonania młodych polskich artystów z zakresu sztuk wizualnych, muzyki i filmu w Stuttgarcie w ramach programu Fundacji Roberta Boscha dla młodych menedżerów kultury z Europy Środkowej i Wschodniej. Od 2005 roku pracuje w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Kuratorowała, współkuratorowała i współpracowała przy wielu indywidualnych i grupowych wystawach – m.in. projekt publiczny Project for Narrogin (wraz z Jakubem Szczęsnym, Zachodnia Australia, 2011), grupowa wystawa Diverçity. Learning from Istanbul (CSW Zamek Ujazdowski, 2010), Yoko Ono Fly (CSW Zamek Ujazdowski, 2008), projekt publiczny Dotleniacz Joanny Rajkowskiej (plac Grzybowski, Warszawa 2007), wystawa Marios DIK Karola Radziszewskiego (CSW Zamek Ujazdowski, 2008), Przegląd Sztuki w Ekstremalnych Warunkach Survival 06 (Wrocław, 2008), projekt Widok z Anną Okrasko i Nicolasem Sanchezem (Witryna, Warszawa, 2008). Kuratorka projektu Eksterytoria. W poszukiwaniu momentów wspólnoty (Komuna Otwock, Warszawa 2009) oraz projektu publicznego Stand by me autorstwa office for subversive architecture (Karsten Huneck, Bernd Truempler, Komuna Otwock, Warszawa, 2010). Brała udział w seminarium Art and Research in the Public Sphere (Kiszyniów, Mołdawia, 2010), warsztatach kuratorskich zorganizowanych przez Pro Helvetia, (Zurich, Szwajcaria, 2008), kursie dla młodych europejskich kuratorów – Course for European Contemporary Art Curators, Fondazione Ratti (Mediolan, Włochy, 2007). Redaktorka publikacji: Jakub Szczęsny. Wyspa. Synchronizacja (Fundacja Bęc Zmiana, 2009), Rooted Design for Routed Living (a-I-r laboratory CSW Zamek Ujazdowski, 2010), Dotleniacz. Obieg – Reader (CSW Zamek Ujazdowski, 2010). Autorka wielu recenzji, wywiadów i tekstów w katalogach oraz publikacjach poświęconych indywidualnym artystom i zjawiskom w sztuce współczesnej. Regularnie współpracuje z czasopismem Architektura & Biznes, publikując recenzje, teksty o najnowszej architekturze oraz wywiady z architektami i artystami oraz teoretykami. Interesuje się interdyscyplinarnymi połączeniami sztuk wizualnych, architektury i publicznych interwencji.

ZOM: If You Lived Here… Revisited


Projekt If You Lived Here…, zrealizowany przez artystkę we współpracy z Dia Art Foundation w Nowym Jorku w latach 1989-1991, którego podsumowaniem jest książka If You Lived Here: The City in Art, Theory, and Social Activism: A Project by Martha Rosler, stanowi bardzo istotny głos w dyskusji o roli artysty i instytucji sztuki oraz możliwościach ich partycypacji i realnego wpływu na zmianę rzeczywistości politycznej i społecznej. Trzyczęściowa wystawa oraz projekt dotyczyły kwestii mieszkalnictwa, bezdomności, gentryfikacji oraz postępującej prywatyzacji publicznego sektora, obserwowanych na przykładzie Nowego Jorku.

Powrót do projektu sprzed 20 lat, powstałego – wydawałoby się – w całkiem odmiennym kontekście kulturowym i historycznym USA schyłku epoki konserwatywnych rządów Ronalda Reagana, wydaje się jednak obecnie szczególnie uzasadniony. W ramach festiwalu sztuki w przestrzeni publicznej oraz aktualnych dyskusji dotyczących partycypacji i działań przekraczających ramy systemu artystycznego przywołanie historycznych już praktyk oraz przetestowanych strategii – a także ich efektów w dłuższej perspektywie – jest koniecznym punktem odniesienia i możliwością krytycznej rewizji obecnego statusu sztuki zaangażowanej. Co więcej, struktura projektu zaproponowana przez Marthę Rosler – oparta na wielowątkowej, procesualnej pracy, udziale architektów, urbanistów, badaczy i innych specjalistów, zaangażowaniu publiczności pozaartystycznej, potraktowaniu publikacji jako kolejnej platformy komunikacji i poszerzenia projektu oraz wreszcie zatarcia roli artysty jako wyłącznego autora (dziś określono by ją mianem artysty-kuratora) – wydaje się z aktualnej perspektywy prototypowym modelem dla działania artystów, kuratorów i progresywnych instytucji sztuki współczesnej.


Wykład w języku angielskim.

Zdjęcia: Weronika Szmuc



11/06/2011

18:30 ZOM: If You Lived Here… Revisited