zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Ben-Ner Guy


Artysta izraelskiego pochodzenia. Studiował w Hamidrasha Art College w Ramat ha-Szaron w Izraelu (1994-1997) oraz na Columbia University w Nowym Jorku (2001-2003). W 2006 roku otrzymał prestiżowe stypendium DAAD w Berlinie. Mieszka pomiędzy Berlinem a Tel Avivem. Ben-Ner pracuje głównie z medium filmowym. W powstających od połowy lat 90. pracach video artysta koncentruj się przede wszystkim na kwestiach performatywności i relacjach wewnątrz jego rodziny. Na rozwój jego międzynarodowej kariery znaczący wpływ miała reprezentacja Izraela podczas Biennale w Wenecji (2005). Pokazana wówczas w pawilonie narodowym instalacja artysty Zestaw drzewodom to praca o szerokim potencjale krytycznym, rodzaj przejścia od spraw polityki rodzinnej do komentarza historii żydowskiego osadnictwa i konfliktu izraelsko-palestyńskiego w Strefie Gazy. Ben-Ner, jednocześnie aktor i reżyser filmu, opierając się na postaci Robinsona Crusoe próbuje stworzyć coś z niczego, ujawniając tym samym, że zawsze proces budowania ma w sobie wpisaną konieczność niszczenia. Nieważne czy chodzi o sytuację Robinsona, czy państwo Izrael, czy też o drzewo, które trzeba ściąć, żeby zbudować dom i skonstruować meble.

W swoich pracach Ben-Ner posługuje się często ezopowym językiem bajki, nawiązuje do tradycji kina niemego czy komedii slapstickowych. Moby Dick (2000) to film, w którym główną rolę, obok artysty, gra jego córka Elia. Wspólnie, w domowej kuchni, inscenizują sceny z morskiej powieści Hermana Melvilla, w których przemoc miesza się z groteską, miłość z okrucieństwem, śmieszność z powagą. Podejmuje temat domu jako przestrzeni, w której dokonuje się krytyka zastanego porządku, i w ramach której walczy się o granice własnej intymności. Obsadzając się w różnych rolach społeczno-kulturowych, mierzy się z rolą ojca i artysty, rolą opiekuna i wolnego ducha, a także ze stereotypami narzucanymi przez role płciowe. Sięgając do krytycznego potencjału zabawy, Ben-Ner odwraca reguły „normalnego” życia. Zwraca uwagę, na konieczność zrewidowania owej „normalności”. Można ją odrzucić lub do niej powrócić, ale przede wszystkim nie powinno się trwać przy niej bezkrytycznie i bezmyślnie. Jego filmy wideo charakteryzują się techniczną „chropowatością”, często wyglądają jak zapis performansu, czy akcji. Artysta ujawnia tajniki warsztatu – niedoskonałości montażu, wskazówki zza kamery, „taniość” dekoracji, rekwizytów, nieprofesjonalność „aktorów”. Jego praca jest jego życiem, a życie tematem prac video. Inspiruje się postaciami reżyserów, którzy byli jednocześnie odtwórcami głównych ról i operatorami kamery, takich jak Harold Lloyd, Charlie Chaplin, a szczególnie Buster Keaton. Jak zauważył Sergio Edelsztein, kurator pawilonu Izraelskiego na Biennale w Wenecji 2005 „Dla Ben-Nera szczególnie istotne były opowieści Keatona o jego dzieciństwie i życiu rodzinnym, które odzwierciedlały całkowite zatarcie granic między życiem prywatnym i zawodowym, między domem a sceną”. W jego filmach nie ma przedprodukcji ani postprodukcji, jest „żywe” dzieło życia i sztuki.

W ciągu kilku ostatnich lat Guy Ben-Ner pokazywał swoje prace m.in. podczas festiwalu Performa 09 w Nowym Jorku (2009), na wystawie Between the Images w sztokholmskim IASPIS (2008) i podczas Liverpool Biennial i Shanghai Biennale (2008). Brał udział w międzynarodowym projekcie History Will Repeat Itself pokazywanym w berlińskim Kunst-Werke i CSW Zamku Ujazdowskim (2008) oraz w Hartware MedienKunstVerein w Dortmundzie (2007); podczas Skulptur Projekte w Münster (2007). Jego wystawy indywidualne miały miejsce m.in. w MassMOCA w North Adams USA (2009), warszawskiej Zachęcie (2008), DAAD Gallery w Berlinie (2007), Center for Contemporary Art w Tel Avivie (2006) i na 51 Biennale w Wenecji (2005).

Drop The Monkey


Film Drop the Monkey, alternatywnie nazywany Untitled przygotowany został specjalnie na prestiżowy, nowojorski festiwal Performa 09, którego założycielką jest RoseLee Goldberg.


To ośmiominutowy film, zapis rozmowy telefonicznej z samym sobą jaką prowadził podróżując przez rok pomiędzy Berlinem a Tel Avivem. Podstawowym założeniem strukturalnym filmu jest montaż: artysta kręcił scenę po scenie zgodnie ze scenariuszem, przemieszczając się w tym celu pomiędzy dwoma miastami. Mógł bardzo uprościć proces powstawania pracy, kręcąc wszystkie sceny berlińskie za jednym razem, a następnie sceny telavivskie za drugim. Jednak Ben-Ner nie wykonywał żadnej postprodukcji, nie interweniował w nakręcony materiał, nie wprowadzał żadnych zmian w kolejności kręconych ujęć. Po nakręceniu sceny, wyłączał kamerę, wyjeżdżał z miasta i uruchamiał ją dopiero w tym drugim po to, aby nakręcić kolejne ujęcie. W efekcie proces powstawania filmu trwał 12 miesięcy. Storyboard tej pracy reprezentuje rok z życia artysty. Praca, w swojej konstrukcji, nawiązuje do początków sztuki video, przełomu lat 60. i 70. W dobie szybkiego rozwoju technologii nowych mediów, wykorzystanie tak surowego sposobu pracy pogłębia refleksję nad historią rozwoju filmu niezależnego, składnią wypowiedzi filmowej, konwencją prowadzenia narracji, iluzją ciągłości ruchu i czasu. Jednocześnie, także w tej pracy pojawiają się tematy powracające w twórczości Ben-Nera: element jedności życia i pracy artysty, negocjowanie granic pomiędzy prywatnym a publicznym, redefiniowanie swojej roli społeczno-kulturowej, komentowanie mechanizmów rządzących światem sztuki, a także kwestie relacji niemiecko-żydowskich.



Kuratorzy projektu:
Marek Goździewski, Małgorzata Gołębiewska




Spotkanie z artystą

Na spotkaniu z artystą, poświęconym krótkiej prezentacji jego twórczości, przedstawione zostały fragmenty wybranych filmów, zarówno tych, które prezentowane były podczas festiwalu (Untitled (Drop the Monkey) (2009)), jak i tych, które zrealizowane zostały wcześniej, w tym Moby Dick (2000), czy I’d give it to you if I could but I borrowed it (2007).


11/06/2010 - 25/06/2010

Drop The Monkey

11/06/2010

15:00 Spotkanie z artystą