zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Holzer Jenny



Urodziła się 29 lipca 1950 r. w Gallipolis w stanie Ohio. Studiowała nauki humanistyczne na Duke University i University of Chicago, a następnie sztuki piękne na Uniwersytecie Ohio, w Rhode Island School of Design i w ramach niezależnego programu studiów w Whitney Museum of American Art. Początkowo zajmowała się sztuką abstrakcyjną – malarstwem i technikami druku. Po przeprowadzce do Nowego Jorku w 1977 r. tworzywem jej sztuki stał się tekst. Jest aktywnym członkiem grupy artystycznej Colab.

Jenny Holzer koncentruje się na artystycznym wykorzystaniu słów umieszczonych w przestrzeni publicznej – używa plakatów, ekranów LED, ale także płyt z brązu, malowanych znaków, kamiennych ławek, podnóżków, naklejek, T-shirtów, kondomów, obrazów tworzonych techniką malarską, fotografii, dźwięku, wideo, projekcji świetlnych i internetu. Artystka sama tworzyła teksty między 1977 a 2001 rokiem, jednak od 1993 r. korzysta także z tekstów słynnych literatów z całego świata: Wisławy Szymborskiej, Henriego Cole’a, Elfriede Jelinek, Fadhila Al-Azzawi, Yehudy Amichaia, Mahmouda Darwisha. Holzer wykorzystała również fragmenty dokumentów armii Stanów Zjednoczonych dotyczące wojny w Iraku. Tematami jej prac często są przemoc, ucisk, seksualność, feminizm, władza, wojna i śmierć. Dzieła Holzer wydobywają na światło dzienne myśli, których się nie wypowiada.

Twórczość amerykańskiej artystki spotyka się z ogromnym zainteresowaniem – począwszy od pierwszych wystaw Truizmów, tworzonych od 1977 r., po ostatnie dzieła – wielkie napisy wyświetlane na budynkach światowych metropolii, prezentujące proste hasła o dużej sile oddziaływania.
For Krakow

Projekcje tekstów poezji Czesława Miłosza zostały zaprezentowane w mieście na murach Zamku Królewskiego na Wawelu i tafli rzeki Wisły. Jenny Holzer realizuje projekcje na całym świecie, tym samym Kraków był kolejnym miastem, obok Paryża, Rio de Janeiro i Nowego Jorku, w którym pojawiły się te niepokojące i poruszające przykłady sztuki w przestrzeni publicznej.

For Krakow, 2011, projekcja świetlna, Zamek Królewski na Wawelu, Kraków, Polska
Tekst: Pory roku, Czesław Miłosz, wykorzystany za zgodą wydawcy
© 2011 Jenny Holzer, członek Artists Rights Society (ARS), NY
Zdjęcie: Tomasz Wiech

W sferze zainteresowań Jenny Holzer od zawsze leżał sposób funkcjonowania społeczności na danym terenie oraz problem tego, co na nią oddziaływuje. Stąd wybór lokalizacji związany był z naturalnym ruchem, aktywnością, miejscami gdzie mieszkańcy przechodzą, odpoczywają. Było to w tym wypadku także miejsce historyczne, symboliczne, związane z kulturą i polityką. Jenny Holzer doskonale zna potencjał przestrzeni publicznej i używa jej jako przestrzeni negocjacji, śledzi możliwości komunikacji. Adekwatny jest również sposób prezentacji komunikatu za pomocą wielkoformatowych projekcji. Artystka podkreśla w ten sposób jak bardzo publiczność, uczestnicy miejskiego życia są zanurzeni w oczywistych przekazach, w pewien sposób nimi przytłoczeni. Projekcje zawłaszczają przestrzeń, słowa stają się monumentalne, ale tak naprawdę ich realność i materialność jest bardzo nieuchwytna. Przechodzą, prześlizgują się przez budynki, obiekty na które są rzutowane, powolnym rytmem przesuwają się obok i choć ulotne, wręcz cieleśnie ich doświadczamy. Wybrane bardzo precyzyjnie wiersze, konstruują swoiste litanie. Jenny Holzer wyraża swój sceptycyzm, na granicy pesymizmu, dotyczący możliwości komunikacji, daje wyraz przekonaniu, że często język zostaje nadużywany. Spektakularne wizualne propozycje artystki przypominają swym rozmachem strategię reklamy, świadomie używając plakatów, t-shirtów, pulsujących LED, tworzy nowe jakości, polemizuje z autorytarnym charakterem reklamy. W wypadku krakowskiego projektu często bezrefleksyjnie przyjmowane treści, zostały zastąpione wierszami, wybranymi z blisko 70-letniej twórczej aktywności Miłosza. Wcześniej Holzer opierała swojej realizacje także na wierszach Wisławy Szymborskiej, którą ceni za próby nazwania rzeczy najważniejszych i interesujące ją uniwersalne wątki:poczucia winy, czy wyobcowania.

For Krakow, 2011, projekcja świetlna, Zamek Królewski na Wawelu, Kraków, Polska
Tekst: Rzeki maleją, Czesław Miłosz, wykorzystany za zgodą wydawcy
© 2011 Jenny Holzer, członek Artists Rights Society (ARS), NY
Zdjęcie: Tomasz Wiech

Po doświadczeniach ze sztuką abstrakcyjną, artystka zajęła się słowem, jak tłumaczy: "Chciałam być najbliżej rzeczy, dlatego w pewnym momencie stało się dla mnie jasne, że mogę to osiągnąć, jedynie poprzez odwołanie się do języka. W końcu ludzie rozumieją się nawzajem, dzięki umiejętności odczytania mowy i pisma". Kiedy Holzer posługuje się własnymi tekstami, dzieli się z publicznością informacjami dotyczącymi przekonań politycznych, społecznych, jej sentencje potrafią być irytujące, wzruszające, sugestywne i bardzo osobiste, pragnie być w swoim przekazie jak najbardziej prawdziwa, kompletna, precyzyjna.

For Krakow, 2011, projekcja świetlna, Zamek Królewski na Wawelu, Kraków, Polska
Tekst: Okno, Czesław Miłosz, wykorzystany za zgodą wydawcy
© 2011 Jenny Holzer, członek Artists Rights Society (ARS), NY
Zdjęcie: Tomasz Wiech

Jenny Holzer ma tendencje do ciążenia w kierunku spraw najtrudniejszych, najbardziej bolesnych i wstrząsających. Być może tutaj znajdujemy punkt wspólny zainteresowań, artystki i poety- pisarza, gdyż poezja Miłosza ceniona jest dzięki doznaniom o charakterze metafizycznym, opartym na przeczuciu bliżej nieokreślonej klęski i świadomości zagrożenia.

For Krakow, 2011, projekcja świetlna, Zamek Królewski na Wawelu, Kraków, Polska
Tekst: Obrazki, Czesław Miłosz, wykorzystany za zgodą wydawcy
© 2011 Jenny Holzer, członek Artists Rights Society (ARS), NY
Zdjęcie: Tomasz Wiech

Które z wierszy Miłosza mają moc, aby zatrzymać na chwilę człowieka? Czy jego poezja, zintensyfikowany przekaz, to tekst którego każda linijka coś istotnego oferuje?

Jenny Holzer zastanawiała się jak utrzymać uwagę odbiorcy, co uczynić, wybrać, aby nawet przyswojenie krótkiego fragmentu dawało obraz całości, było pełne, wartościowe i autentyczne. Zaoferowała publiczności wspólnotowe doświadczenie. Oczekiwała, że odbiorcy będą musieli zająć się nie tylko formą, ale także treścią, zawartością, choć nigdy nie można zaplanować pracy site-specyfic i przewidzieć jej oddziaływania do końca.


Kuratorzy:  Małgorzata Gołębiewska, Marcin Gołębiewski, koordynacja: Agata Grabowiecka, Mirka Bałazy



Instalacja For Krakow jest częścią projektu Miłosz Wyzwolony - krakowskie obchody roku Czesława Miłosza, którego operatorem jest Instytut Książki. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
  



10/06/2011 - 24/06/2011

21:00 For Krakow