zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Zevs


Zevs to pseudonim francuskiego artysty działającego w nurcie street artu od początku lat 90. Jego pseudnim pochodzi od nazwy regionalnego pociągu – Zeusa – pod którym pewnego dnia omal nie zginął. Artysta był jednym z głównych animatorów francuskiego street artu. Na początku tworzył tagi, wlepki oraz graffiti. Pod koniec lat 90. zaczął eksperymenty z bardziej rozbudowanymi i skomplikowanymi technicznie formami komunikacji wizualnej, które doprowadziły do powstania formuły „niewidzialnego graffiti“ (Invisible graffiti), „cieni“ (shadows), wizualnych ataków (visual attacks), wizualnych porwań (visual kidnapping), wizualnej przemocy (visual violence), a także koncepcji rozpuszczalnych logotypów (liqiudated logos) i orginalnych kopii (original copies).

Większość z działań Zevsa, wychodząc z klasycznych i nielegalnych interwencji miejskich, przekształca się w wizualny atak na otaczającą nas rzeczywistość, który punktuje zawłaszczeniowy charakter współczesnej kultury konsumpcyjnej i rzeczywistości przeładowanej znakami. Zevs przypomina bohaterów komiksów, takich jak Fantom czy Spirit. Działając w przestrzeni miejskiej zawłaszcza ją dla siebie i swoich projektów, dokonuje także interwencji w szacowne mury galeryjne, jak miało to miejsce w przypadku działań w Gliptotece Monachijskiej. Nieuchwytny, tajemniczy i inteligentny walczy ze światem naszych przyzwyczajeń percepcyjnych.

Swoje akcje Zevs przeprowadzał w wielu miejscach na świecie. Do najnowszych jego prac należą m.in.: Visual Attack w Depury & Luxembourg (Zurych, Szwajcaria 2009); Euro Liquidated w Palais de Tokyo (Paryż, Francja 2009); Outsiders w Galerii Lazarides (Nowy Jork, USA 2008); Electroshock w Ny Carlsberg Glyptothek (Kopenhaga, Dania 2008); Postcapitalism Kidnapping w Galerii Art Statements (Hong Kong, Chińska Republika Ludowa 2008); Radical Advertising w NRW Forum (Düsseldorf, Niemcy 2008); Call it what you like w Kunstcentret Silkeborg Bad (Silkeborg, Dania 2008); Fresh air smells funny w Kunsthalle Dominikanerkirche (Osnabrueck, Niemcy 2008).
Orginalna kopia – LDV: Dama z gronostajem i torebką


Louis Vuitton to jedna z najbardziej cenionych marek na świecie. To jednocześnie marka najczęściej podrabiana, a w konsekwencji najbardziej chroniona. Swoją interwencją Zevs dokonał ataku na mocną markę. Atak ten został zaprezentowany jako przewrotna instalacja w postaci złotej torebki w typie modeli projektowanych przez Louisa Vuittona, na której wytłoczony został słynny monogram LV, łącząc się ze swoim ukrytym renesansowym poprzednikiem – skrótem sygnaturowym używanym przez mistrza włoskiego renesansu. W swoim projekcie artysta bazuje na fakcie, że logo LV podejrzanie mocno przypomina monogram LDV używany przez Leonarda da Vinci. Umieszczenie torebki w sąsiedztwie słynnego portretu autorstwa Leonarda prowadzi do zaskakującego zespolenia dwóch porządków kultury: symbolicznej i komercyjnej. Jednocześnie to intrygujące połączenie ujawnia komercyjny status obu tych „obiektów“. Torebki Vuittona są traktowane przez wielu fanatyków mody jak najważniejszy przedmiot pożądania, podobnie jak przedmiotem pożądania – przede wszystkim wizualnego jest Dama z gronostajem. Oba te „produkty kultury“ stały się ofiarami licznych fałszerstw, które, co zaskakujące, jedynie wzmacniają ich niepowtarzalność. Wizualnie wyzywająca instalacja została stworzona, aby wywrócić do góry nogami uświęcone wielowiekową tradycją podejście do sztuki, mody, kopii i orginału, a także relacji pomiędzy tym, co nowe i stare.


Kurator projektu: Marta Raczek



Zdjęcia: Weronika Szmuc



12/06/2009 - 22/06/2009

Orginalna kopia – LDV: Dama z gronostajem i torebką

Muzeum Narodowe w Krakowie - Oddział Muzeum Książąt Czartoryskich
ul. Św. Jana 19