zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

von Wedemeyer Clemens


Jest jednym z najzdolniejszych artystów video młodego pokolenia. Studiował na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku, otrzymał kilka międzynarodowych nagród za filmy krótkometrażowe, prace video i instalacje, m.in. Böttcherstrasse Art Award w Bremen (2005), the VG Bildkunst Award for Experimental Film (2002) oraz Marion Ermer Award (2002). Od 2002 roku brał udział w licznych wystawach prezentujących sztukę współczesną, między innymi w Dreźnie, Kolonii, Paryżu, na Biennale w Moskwie, w Whitney Museum of American Art i Museum of Modern Art w Nowy Jorku, jak również w Jerozolimie czy Taipei. Twórczość Wedemeyera prezentowana była również w ramach kilku wystaw indywidualnych w Wiedniu, Paryżu a ostatnio w Santiago de Compostela.

Najnowszy film Wedemeyera Rien du tout (2006 r., razem z Mayą Schweizer) oparty jest na sztuce Samuela Becketta Katastrofa. Pokazywany był zarówno na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Oberhausen w 2006 r., gdzie zdobył nagrodę za najlepszy film niemiecki, jak i na 4. Biennale w Berlinie. W 2005 r. Wedemeyer stworzył film-pętlę Otjesd, zrealizowany na potrzeby Biennale w Moskwie. Film składa się z jednego ujęcia, w ramach którego przez kilkanaście minut kamera krąży wśród tłumu ludzi czekających na otrzymanie wizy, wyławiając z niego poszczególne postacie i rekwizyty charakterystyczne dla przejścia granicznego.

Wedemeyer w wywiadzie udzielonym dla ART Margins mówił o swoim filmie:

„(...) Może jako Niemiec mam więcej do powiedzenia na temat Berlina, miasta, w którym mieszkam, niż na temat Moskwy. Pomyślałem więc, że mógłbym się wypowiedzieć na temat polityki wizowej, krytykując postawę Niemiec. Tym samym chciałem pokazać rosyjskich emigrantów, którzy opuszczają swój kraj, bowiem podjęcie takiej decyzji może być aktem politycznym. Niektórzy z naszych aktorów powiedzieli mi, że nie są pewni co do tego, jak film zostanie odebrany w Moskwie, ponieważ ci, którzy opuszczają Rosję, nie są postrzegani jako patrioci. Chociaż niektórzy z nich naprawdę nimi są, będąc w Berlinie kultywują rosyjskie dziedzictwo, przynajmniej część z nich.

(...) Fabuła oparta jest na moim własnym doświadczeniu. Sam, gdy przyszedłem po wizę do rosyjskiej ambasady w Berlinie, szukałem jakiegoś miejsca na torbę, którą byłem zmuszony zostawić przed wejściem. Zatem wziąłem ten wątek i dodałem do niego jedynie postać dziewczyny, która próbuje pozostawić, gdzieś swoja torbę. To jest główny wątek, który jest częścią kotłujących się w filmie wydarzeń.

(...) Myślę, że „Otjesd” to film o granicach, ale nie tylko w tym sensie, o którym wspomniałeś: czyli o prawdziwych granicach, wewnątrz miast takich jak Moskwa, gdzie mamy ambasadę Niemiecką działającą jak granica pomiędzy państwami. Jest to również film o granicy pomiędzy rzeczywistością a fikcją”.
Otjesd

Podczas ArtBoom Festivalu Otjesd był pokazywany w blacboxie, który został umieszczony na Placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego. W Krakowie obejrzeć można było także drugi film Wedemeyera, zrealizowany we współpracy z Mayą Schweizer: Metropolis, Report From China. Maya Schweizer (ur. 1976) jest artystką i reżyserką filmową. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Lipsku oraz na Universität der Künste w Berlinie. W 2006 roku otrzymała nagrodę na Festiwalu Filmowym w Oberhausen. Jej prace były prezentowane podczas licznych wystaw zbiorowych między innymi w Centre Georges Pompidou w Paryżu.


Kurator projektu: Joanna Walewska




Metropolis, Report From China

W 2004 roku Schweizer i Wedemeyer wybrali się w podróż do Chin, aby zebrać materiały do filmu, który nawiązywałby do Metropolis Fritza Langa. Nie chodziło o nakręcenie remake'u, ale o stworzenie dzieła autonomicznego klimatem nawiązującego do dzieła mistrza. Powstał film dokumentalnym, w którym spotykają się dwa mity. Jednym z nich jest opisana przez Fritza Langa idea nowoczesnego totalitaryzmu, która zderzona zostaje z mitem nowoczesnych Chin, coraz bardziej zapatrzonych w kulturę Zachodu. Na Metropolis, Report From China, który został nakręcony w Pekinie i Szanghaju, składają się wywiady z robotnikami i architektami, materiały archiwalne i zdjęcia oraz współczesne zdjęcia krajobrazów metropolii XXI wieku. Film stawia pytanie o koszty, jakie w Chinach ponosi się w imię modernizacji, rozwoju i postępu. Obraz będzie pokazywany w Kinie pod Baranami.



Kurator projektu: Joanna Walewska

Zdjęcia: Weronika Szmuc




12/06/2009 - 22/06/2009

Otjesd

14/06/2009

Metropolis, Report From China

Plac Jana Nowaka-Jeziorańskiego
Kino Pod Baranami
Rynek Główny 27