zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Raumlaborberlin


To niemiecki kolektyw artystyczny, który rozpoczął działalność w 1999 roku. Trzon grupy stanowią: Markus Bader, Benjamin Foerster-Baldenius, Andrea Hofmann, Jan Liesegang, Matthias Rick, Francesco Apuzzo i Axel Timm. Na stałe wspólpracują oni z Filią tworzoną przez Christofa Mayera i Martina Heberle. Artyści zajmują się szeroko pojętymi zagadnieniami współczesnej architektury i urbanistyki. Raumlaborberlin nie jest jednak biurem architektonicznym, ani tradycyjną firmą. Poprzez liczne interdyscyplinarne projekty zespołowe, grupa w sposób subwersyjny i krytyczny, bada strategie rewitalizacji przestrzeni miejskich, wykonuje nowatorskie projekty urbanistyczne i architektoniczne, tworzy instalacje typu environment, przeprowadza takze akcje i badania o charakterze laboratoryjno-teoretycznym. Członkowie kolektywu prowadzą wykłady i warsztaty w różnych częściach świata, współpracują z innymi grupami artystycznymi o podobnym profilu zainteresowań. Tworzą także publikacje: jedną z ciekawszych jest wydana w 2008 pozycja podsumowująca ich dzialania Acting in Public. Istotne zrealizowane przez Raumlaborberlin projekty i wystawy to min.: SYNTROPIA w berlińskiej Neue Gesellschaft für Bildende Kunst (2007), Periferic 8 - Art as Gift / Arta ca dar na Periferic Biennial w rumuńskim Iaşi (2008), We are coming! w niezależnej organizacji zrzeszającej architektów i dizajnerów 0047 w Oslo (2008), a ostatnio, w 2009 roku Insiders - pratiques, usages, savoir-faire w Musée d'art contemporain w Bordeaux.

Projekt LEM Monument to projekt studentów scenografii i komunikacji na Uniwersytecie Fachhochschule Dortmund i grupy Raumlabor_berlin.

Zespół: Francesco Apuzzo, Axel Timm oraz Stephanie Fähnrich, Alicja Jelen, Olga Kröhmer, Sophia Pollmüller, Anna Winkler (grupa triumph), a także Jing Liang, Max Daerr


LEM Monument


„Nie potrzeba nam innych światów. Potrzeba nam luster”.
W trakcie badań w Krakowie w kwietniu 2010 r. coraz bardziej rosło nasze zainteresowanie ścieraniem się różnych tożsamości w warstwach historycznych, a także tożsamością Krakowa dzisiaj oraz w bliskiej i dalekiej przyszłości, a niekoniecznie pocztówkowymi widokami czy pięknym dziedzictwem historycznym miasta. Niektórzy z tutejszych bohaterów przeszłości – choćby król Kazimierz III, Mikołaj Kopernik czy Stanisław Lem – wkładali wiele wysiłku w rozwój przyszłości miasta i świata. Lem zafascynował nas najbardziej. Z jednej strony stało się tak dlatego, że niemal każdy z nas czytał i uwielbiał jego książki będąc nastolatkiem, z drugiej dzięki jego niesamowitej zdolności do refleksji nad stanem współczesnego świata poprzez szkicowanie scenariuszy innych światów (przyszłości). Dlatego cytat z książki Solaris: „Nie potrzeba nam innych światów. Potrzeba nam luster” stał się dla nas inspiracją przy pracy nad projektem instalacji miejskiej na 2. ArtBoom Tauron Festival w Krakowie.

Instalacja LEM Monument powstała poprzez transformację zebranych materiałów znalezionych w zakresie przestrzennym, wizualnym i fenomenologicznym podczas naszych badań w mieście. Jako główny materiał budulcowy użyte zostały drzwi z bloków z wielkiej płyty, pochodzących z czasów socjalizmu i poddanych działaniu kuli do wyburzania budynków. Drzwi te zostały uratowane i ponownie przystosowane do użytku. Stanowiły one fragmenty utopijnej wizji powojennego modernistycznego miasta. Były częścią historii kurczenia się miasta i dekonstrukcji tego typu budynków. Z jednej strony drzwi reprezentowały marnotrawstwo i upadek XX-wiecznych walk ideologicznych, z drugiej przedstawiały ślady po mieszkańcach i przywołują pamięć o ich losach z okresu zmian politycznych i społecznych. W przestrzeni miejskiej Krakowa instalacja działała na różne sposoby. Przede wszystkim stanowiła tymczasowy punkt orientacyjny, dostępny powszechnie charakterystyczny obiekt upamiętniający wielkiego pisarza, Stanisława Lema (który zmarł w 2006 r.). Znajdował się przed Zamkiem Królewskim na Wawelu, na początku ulicy Grodzkiej, która jest głównym wejściem do wiekowego centrum i prowadzi na Rynek Główny. Poprzez pozycję w przestrzeni miejskiej i abstrakcyjną bryłę, która jawiła się jako kompaktowy obiekt, odzwierciedlła relację pomiędzy warstwami historycznymi a współczesnym społeczeństwem. Trzy różnokształtne części bryły o różnych właściwościach przestrzennych połączone były w jedno poprzez układ przestrzenny, grę pomiędzy tym co wewnątrz, a tym co na zewnątrz, pomiędzy zakrywaniem a odkrywaniem, dostępem a wykluczeniem. Wejścia zapraszały mieszkańców Krakowa do odkrywania obiektu, podejścia do niego dla chwili refleksji, medytacji, w celu przeprowadzenia dyskusji czy organizacji spotkania.



Kurator projektu: Marta Raczek


11/06/2010 - 27/06/2010

LEM Monument