zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Metzger Gustav


Urodził się w Norymberdze, w rodzinie ortodoksyjnych żydów pochodzących z Polski. W 1939 roku razem z bratem został wysłany do Anglii, w ramach akcji Refugee Childrens Movement. Nigdy nie przyjął żadnego obywatelstwa, żyje ze statusem bezpaństwowca. Podejmuje tematy pamięci, holocaustu, ekologii, katastrofy, tragedii, które prowadzą go do uniwersalistycznej myśli o samounicestwieniu się świata. W centrum swojej sztuki konsekwentnie stawia transformację i zmianę. Stara się skupić uwagę widza na samodestrukcyjnej właściwości każdego medium. Antykapitalista, aktywista, autor projektów ekologicznych, w tym wielu niezrealizowanych. Autor Manifestu Sztuki Autodestrukcyjnej (1959), projektów ADA (Auto-Destructive Art), w 1966 roku zorganizował sympozjum O destrukcji w sztuce (DIAS - Destruction in Art Symposium) na które do Londynu zjechali przedstawiciele Fluxusu (m.in. Wolf Vostell), wiedeńscy akcjoniści i niemieccy kontestatorzy. Przedstawione wtedy idee wywarły zaskakujący wpływ m.in. na Pete\'a Townsenda i jego „reżyserię” koncertów zespołu The Who (niszczenie instrumentów podczas występów). W 1974 roku proklamował Years without Art (1977- 1980) wzywając do strajku artystów. W roku 2008 ogłosił projekt RAF (Reduce Art Flights, 2008) - projekt zmniejszenia ilości lotów przedmiotów sztuki i osób z nią związanych. Brał udział w zbiorowych i indywidualnych wystawach w najważniejszych muzeach i galeriach na całym świecie. W Polsce miał jak dotąd jedną wystawę monograficzną zorganizowana w Zachęcie w Warszawie w 2007 roku, gdzie zaprezentowane zostały prace artysty z lat 1995-2007.
Project Stockholm, June, (Phase 1)


Od połowy lat 90. Metzger aktywizował swoją działalność artystyczną, a jego twórczość jest coraz mocniej doceniana przez historyków sztuki, artystów, krytyków, muzea i instytucje. Poza nowymi pracami udało mu się odtworzyć niezrealizowane w przeszłości projekty. Wśród nich znajduje się praca, Project Stockholm, June, (Phase 1), której dokumentację filmową zobaczyliśmy w trakcie ArtBoom Tauron Festival.

Fascynująca historia powstania Project Stockholm, June, (Phase 1) sięga 1970 roku. Wtedy to, w Londynie, powstał niezależny projekt Mobbile – polegający na połączeniu wydechu małego samochodu z plastikowym boksem, umieszczonym na jego dachu. Samochód jeździł w pobliżu prestiżowej Hayward Galery, gdzie trwała wtedy wystawa sztuki kinetycznej. W boksie znalazły się kawałki mięsa, warzyw i kwiatów atakowane przez gromadzące się spaliny. W 1972 roku Metzger rozwinął koncepcję londyńskiej akcji - zaproszony przez Haralda Szemanna do uczestnictwa w V Documenta w Kassel przygotował pracę Karba. Tym razem, skala się zwiększyła i składały się na nią cztery samochody, których rury wydechowe podłączono do ustawionego obok plastikowego pawilonu. Niestety, nieszczęśliwy zbieg okoliczności sprawił, że projekt ten, mimo, że znalazł się w katalogu wystawy, nie został zrealizowany. Jednocześnie Metzger pracował nad podobnym, choć znacznie bardziej spektakularnym, projektem na Konferencję Narodów Zjednoczonych na temat Środowiska Człowieka, jaka odbywała się w 1972 roku w Sztokholmie. Był to właśnie Project Stockholm, June, (Phase 1). Zakładał on wykorzystanie 120 samochodów, których spaliny miały zbierać się w specjalnie stworzonej przestrzeni architektonicznej. Projekt znów pozostał tylko w fazie koncepcyjnej, aż do roku 2008 roku, kiedy zrealizowano go podczas Sharjah Biennale w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie spaliny ze 100 samochodów zebrały się w specjalnie zbudowanym „pomieszczeniu”. Druga, niezrealizowana faza projektu zakładała zgromadzenie tych samych aut w tymże wypełnionym spalinami miejscu, czego zamierzonym efektem miała być autodestrukcja poprzez samospalenie samochodów podczas procesu podobnego do działania bomby. Artysta już na przełomie lat 60. i 70. prekursorsko poruszył kwestię zanieczyszczenia, przewidując nasze przyszłe zmagania się z efektami ekologicznymi galopującego rozwoju technologii i mechanizacji. Jednocześnie Project Stockholm, June, (Phase 1) może być odczytywany w kontekście Zagłady, która tak mocno wpłynęła na życie artysty. Jego praca, mimo prawie 40. lat, jakie dzieli pojawienie się jej koncepcji do dnia dzisiejszego, jest ciągle aktualna. Pokazuje niezwykłą konsekwencję twórczą artysty, a także ujawnia antagonizmy tak często pojawiające się w jego projektach.


Zdjęcie: Weronika Szmuc

Kurator projektu:
Joanna Walewska



11/06/2010

Project Stockholm, June, (Phase 1)

13/06/2010

Project Stockholm, June, (Phase 1)

15/06/2010

Project Stockholm, June, (Phase 1)

17/06/2010

Project Stockholm, June, (Phase 1)

19/06/2010

Project Stockholm, June, (Phase 1)

21/06/2010

Project Stockholm, June, (Phase 1)

23/06/2010

Project Stockholm, June, (Phase 1)

25/06/2010

Project Stockholm, June, (Phase 1)