zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Kuśmirowski Robert



Performer, autor instalacji, obiektów, fotografii i rysunków. W latach 1998-2003 studiował na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W roku akademickim 2002-2003 przebywał na stypendium w Pracowni Metalu i Modelowania na Uniwersytecie Rennes 2, Beaux-Arts Rennes. W 2004 roku został nominowany do Paszportów „Polityki”. Mieszka w Lublinie.

Robert Kuśmirowski nazywany jest „geniuszem atrapy”, „genialnym imitatorem”, „fałszerzem i manipulatorem rzeczywistości”. Większość jego prac opiera się na tworzeniu łudząco podobnych imitacji starych przedmiotów, dokumentów, fotografii czy sytuacji. Zazwyczaj nie mają one swego określonego pierwowzoru, a jedynie przywołują kulturę materialną pewnej epoki. Kiedyś powiedział, że odtwarza rzeczy takimi, jakimi chciałby je widzieć. Sam opowiada, że dzieciństwo było dla niego „czasem chronicznych chorób i walki z odpornością organizmu na leki z różnych półek. Pobyt w szpitalach zrodził ogólną niechęć do zamkniętych izolatek nafaszerowanych bielą i utwierdził mnie w przekonaniu, że to co białe i czyste jest bezduszne...”. Doświadczenia te uwarunkowały rozwój jego twórczości. Niemniej jednak to fascynacja muzyką popchnęła Kuśmirowskiego do rozpoczęcia studiów na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Chciał nauczyć się projektować okładki do płyt zespołu, w którym grał koncertując od 1989 roku. Pierwszy raz sięgnął do idei odtwarzania jeszcze przed studiami. Powrócił do niej na trzecim roku, kiedy to na wystawie zorganizowanej w korytarzu swojego wydziału umieścił kilkanaście drobnych dokumentów, od karty egzaminacyjnej po rachunek z hipermarketu. Jeszcze w trakcie studiów zmaterializował w Galerii Białej w Lublinie (2002) swoje wspomnienia o stacjach PKP, wykorzystując w tym celu eksponaty z pracowni Zespołu Szkół Kolejowych w Lublinie i Muzeum Kolejnictwa Wąskotorowego w Karczmiskach, a także „podrabiając” tabor kolejowy z wagonem naturalnych wymiarów. W 2003 roku wziął udział w wystawie Cultural Territories #4 organizowanej przez Galerie fur Zeitgenoessische Kunst w Lipsku. Zainscenizował wówczas podróż z Paryża, przez Luksemburg, do Lipska wcielając się w rolę cyklisty żyjącego w latach 20 XX wieku. W 2003 roku w CSW Zamku Ujazdowskim wykonał rekonstrukcję pracowni artystycznej z okresu PRL-u (Double V). Po jednej stronie przestrzeni ustawił gotowe i znalezione przedmioty, po drugiej zimitował lustrzane odbicie owej pracowni wykonując wszystkie eksponaty własnoręcznie. W listopadzie 2004 roku w Galerii Potocka artysta stworzył imitacje mieszczącego się tam w latach 20-tych XX atelier fotograficznego Józefa Muchy i świadczył usługi fotograficzne. Odbył pieszą podróż z Łodzi do Paryża, której dokumentacja zaprezentowana była Van Abbe Museum w Eindhoven (2004). Ukoronowaniem rocznego projektu The Ornaments of Anatomy”była wystawa – laboratorium anatomiczne szalonego doktora Verniera w Kunstverain w  Hamburgu (2005). Na przełomie 2009 i 2010 roku prezentował w londyńskim Barbican Centre Bunker – tajemniczy i niepokojący bunkier z czasów II wojny światowej. W swoich pracach Kuśmirowski ujawnia także kolekcjonerskie zamiłowania - nagromadzone przedmioty tworzą wówczas trudne do ogarnięcia zbiory, określone przez Joannę Mytkowską jako „barok nadmiaru i entropia detali”, jak w ekspozycji Masyw kolekcjonerski (2009, Bunkier Sztuki, Kraków). Artysta odwołuje się do pamięci, historii i nostalgii, jaka towarzyszy kulturze wizualnej z odległej i nieco bliższej przeszłości powoli znikającej pod kolejnymi warstwami. Przywołuje wspomnienia, ale i dezorientuje, tak jak zrobił to w Facade (2009, Balnkenberge, Belgia), gdy w rząd wymuskanych kamienic nadmorskiego kurortu wstawił fasadę zapomnianego, zaniedbanego, nędznego i zniszczonego budynku z ciemnej polskiej uliczki. W jego twórczości silnie obecny jest wątek wanitatywny. Odtwarzanie staje się sposobem podejmowania tematu krótkotrwałości, przemijalności czy w końcu śmierci kultury materialnej.
Makieta projektu rozbiórki


Makieta projektu rozbiórki to makieta, której nikt nie wykonuje, ponieważ tworzy się przede wszystkim makiety tego, co ma powstać, a nie makiety tego, co ma zostać zburzone. Rzeczywista budowla (lub budynek), która ma zostać unicestwiona – pomalowana na biało, razem ze wszystkimi składającymi się na nią elementami i znajdującymi się w niej obiektami, z zaznaczonymi na niej miejscami, w które uderzyć miałaby burząca kula lub w których założone mogłyby być ładunki wybuchowe - przekształcona została w makietę projektu rozbiórki samej siebie. Dekonstrukcja makiety pociągała za sobą dekonstrukcję rzeczywistego obiektu – w ten sposób artysta, nawiązując do swojego projektu Fasada, który zrealizował w Blankenberge we Flandrii (Belgia) w 2009 roku, po raz kolejny zadaje pytanie o rolę i miejsce sztuki współczesnej w przestrzeni publicznej, o jej znaczenie i sens, a przede wszystkim, być może, o los powstających w niej, i nie tylko w niej, lecz również w galeriach i muzeach, prac.

Kuratorzy projektu: Marek Goździewski, Marcin Gołębiewski


Asystenci artysty: Michał Chudzicki, Szymon Maliborski


Zdjęcia: Weronika Szmuc



Spotkanie z artystą

Spotkanie z artystą poświęcone było prezentacji wybranych prac artysty, w tym również projektu Fasada, zrealizowanej w Blankenberge we Flandrii (Belgia) w 2009 roku w ramach Triennale Sztuki Beaufort ‘03, w którym artysta wśród zabytkowych fasad kamieniczek pięknego nadmorskiego kurortu stworzył fasadę kamienicy nawiązującą do zniszczonych i zaniedbanych fasad kamienic z ulicy Olejnej w Lublinie, co doprowadziło do burzliwej dyskusji o sztuce współczesnej oraz jej miejscu i roli w przestrzeni publicznej.


Spotkanie z artystą

Spotkanie połączone ze spacerem na miejsce instalacji Hypnos. Artysta zaprezentował wiekszość swoich prac stworzonych dla przestrzeni publicznej w Republice Południowej Afryki, Szwajcarii, Niemczech i innych częściach Europy. Opowiedział również o swoim projekcie, którego realizacja miała nastąpić we wrześniu 2010 roku.


11/06/2010 - 27/06/2010

Makieta projektu rozbiórki

25/06/2010

17:00 Spotkanie z artystą

25/06/2010

17:00 Spotkanie z artystą