zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Quadratum Nigrum (Mateusz Okoński, Jakub Skoczek, Jakub Woynarowski), koordynacja: Monika Grula


Mateusz Okoński

Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na  Wydziale Rzeźby. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające się osiągnięcia w nauce, laureat Nagrody Primus Inter Pares Student Roku 2008. Okoński jest członkiem i współzałożycielem grupy artystycznej STRUPEK. W 2010 roku nawiązał współpracę z Małopolskim Instytutem Kultury, w którym zajmuje się promocją i propagowaniem sztuki współczesnej. Pomysłodawca, założyciel i kierownik artystyczny galerii Małopolskiego Instytutu Kultury – Zbiornik Kultury. W swojej działalności kładzie nacisk na powszechną dostępność sztuki, poszerzanie kręgu odbiorców poprzez znajdywanie nietypowych miejsc wystawienniczych. W projektach porusza problemy społeczno-polityczne, podkreślając znaczenie udziału artystów w dialogu społecznym.

Jakub Skoczek

Urodzony w 1983 roku w Krakowie. Studiował na Wydziale Form Przemysłowych (dyplom w pracowni prof. Władysława Pluty – 2007), w Międzywydziałowej Pracowni Intermediów ASP w Krakowie i Pracowni Papieru i Książki na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Technologii w Brnie (Czechy).
Grafik, designer, kurator. Tworzy projekty o interdyscyplinarnym charakterze poruszając się w obszarach instalacji, filmu, designu, street artu oraz sztuki konceptualnej.
Swoje prace pokazywał mi.in. w Galerii Starmach (Sensulia, 2008), Galerii Floriańska 22 (Orbis Pictus, 2009), w ramach projektu Zbiornik Kultury (Quadratum Nigrum, 2010) oraz w Galerii Ersatz (Mundus Subterraneus, 2012).
Asystent w pracowni Obrazowania Cyfrowego na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie.
Zajmuje się także projektowaniem graficznym. Specjalizuje się w projektowaniu plakatu i książki.
Współpracował m.in. z Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie, Muzeum Narodowym w Krakowie, Małopolskim Instytutem Kultury, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau, Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, Wydawnictwem Ha!art i Biurem Festiwalowym Miasta Krakowa.

Jakub Woynarowski

Urodzony w 1982 roku. Studiował na Wydziale Grafiki oraz w Międzywydziałowej Pracowni Intermediów ASP w Krakowie; obecnie prowadzi zajęcia w Pracowni Rysunku Narracyjnego na macierzystej uczelni.
Niezależny kurator (Quadratum Nigrum, Body in the Library, Orbis Pictus, White cubes / Black holes). Designer i ilustrator; twórca komiksów, artbooków, atlasów wizualnych, filmów, instalacji; inicjator działań site-specific w przestrzeni publicznej. Współtwórca kuratorskich projektów gonzo (m.in. CSW Zamek Wawelski w ramach 4. Artboom Festival). Autor książek MangghaThe story of gardens; redaktor wizualny tomu Wunderkamera. Kino Terry'ego Gilliama.
Twórca projektów z pogranicza teorii i praktyki artystycznej. Podejmuje zagadnienia związane z krytyką instytucjonalną, archeologią awangardy oraz filozofią posthumanistyczną.
Współpracował m. in. z TVP Kultura, NCK, Conrad Festival, Chórem Polskiego Radia, Muzeum Narodowym w Krakowie, MIK, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Galerią Bunkier Sztuki oraz Korporacją Ha!art.
Mieszka i pracuje w Krakowie. Związany z Galerią AS.
www.wernalina.blogspot.com


Wykonanie flag:
Poczwarka (Irena Kalicka, Marta Sala)

Civitas munita

Civitas munita to projekt artystyczny site-specific, realizowany w przestrzeni krakowskiego Podgórza przez kolektyw Quadratum Nigrum. Przedsięwzięcie organizowane było w ramach projektu Sól, skoncentrowanego na przeciwdziałaniu procesom gentryfikacyjnym, dostrzegalnym w przestrzeni Krakowa. Sól – wspierając drobnych rzemieślników – odwołuje się także do tradycyjnej struktury cechowej, stanowiącej niegdyś jeden z wyznaczników miejskiej tożsamości.

Łaciński termin civitas munita oznacza miasto warowne i stanowił w tym przypadku aluzję do historii Podgórza, które de facto nigdy nie posiadało własnych murów miejskich. Celem projektu była symboliczna konsolidacja miejskiego organizmu Podgórza poprzez próbę odtworzenia „wirtualnych” murów, obecnych jedynie w heraldycznych przedstawieniach znanych z pierwszego podgórskiego herbu. Elementem przywracającym autonomię krakowskiej dzielnicy nie była jednak architektoniczna bariera, ale zaprojektowana specjalnie na tę okazję identyfikacja wizualna, nawiązująca do tradycyjnych wzorów herbowych.

Oznakowaniu za pomocą wielobarwnych flag, podlegały tu poszczególne kwartały, zawarte pomiędzy ulicami w bliskim sąsiedztwie Rynku Podgórskiego. Wzory zdobiące chorągwie odsyłały – z jednej strony – do abstrakcyjnych form widocznych w dekoracji kamienicznych posadzek (stanowiących grunt pod nogami, a zarazem niezauważalnych), z drugiej – do symboliki związanej z cechami rzemieślniczymi.
Kopie wszystkich flag umieszczone zostały w podgórskim ratuszu i zaprezentowane w formie patchworku, łączącego poszczególne fragmenty w heraldyczną szachownicę – pole gry, a równocześnie symboliczną mapę hipotetycznego organizmu miejskiego.

Elementem dodatkowo scalającym obie części projektu była instalacja, przygotowana na Rynku Podgórskim i odnosząca się do ikonografii drugiego herbu miasta (widocznego na fasadzie Magistratu). Dzięki wykorzystaniu graficznych nadruków, dwa symetrycznie rozmieszczone słupy ogłoszeniowe upodobnione zostały do symbolicznych kolumn, a zlokalizowana w centralnym punkcie placu tablica informacyjna, zamieniła się w szachownicę, naśladującą swą formą wzór widoczny na posadzce w kościele Św. Józefa.


Zdjęcia: Michał Ramus, www.michalramus.com

Etap I

7-13.06.2013
ekspozycja w przestrzeni miejskiej Podgórza
(Rynek Podgórski i rejon ul. Limanowskiego)

Etap II
14-21.06.2013
ekspozycja w Ratuszu Podgórskim








7/06/2013 - 21/06/2013

Civitas munita

Rynek Podgórski i rejon ul. Limanowskiego oraz Ratusz Podgórski