zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Oliver Ressler
Kuratorka: Małgorzata Gołębiewska
Współpraca Mirka Bałazy


Oliver Ressler, urodzony w 1970 r., mieszka i pracuje w Wiedniu. Tworzy instalacje, projekty w przestrzeni publicznej i filmy, w których podejmuje tematy związane z ekonomią, demokracją, globalnym ociepleniem i formami oporu oraz alternatywnymi modelami społecznymi. Oliver Ressler miał wystawy indywidualne w czołowych instytucjach, takich jak Muzeum Sztuki w Berkeley, USA; Platforma Garanti Centrum Sztuki Współczesnej, Istanbul; Muzeum Sztuki Współczesnej w Belgradzie; Centro Cultural Conde Duque w Madrycie; Forum Sztuki Współczesnej Alexandria w Egipcie; Cube Project Space w Tajpej; Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Lentos Kunstmuseum w Linz; oraz obecnie w Centro Andaluz de Arte Contemporaneo – CAAC w Sewilli. Ressler uczestniczył w ponad 250 wystawach zbiorowych, w tym w: Museo Reina Sofia w Madrycie; SALT Beyoğlu w Stambule; Yerba Buena Center for the Arts w San Francisco; Van Abbe Museum w Eindhoven; MASSMoCA w North Adams, USA oraz na biennale w Pradze (2005), Sewilli (2006), Moskwie (2007), Tajpej (2008), Lyonie (2009), Giumri (2012), Wenecji (2013), Atenach (2013, 2015), Helsinkach (2014) i Quebec (2014). Retrospektywa jego filmów odbyła się w Centre d'Art Contemporain Genève w 2013 roku. Na Biennale 2008 w Tajpej, Ressler kuratorował projekt A World Where Many Worlds Fit. Projekt dotyczący kryzysu finansowego, It’s the Political Economy, Stupid, którego współkuratorem był Gregory Sholette, był pokazywany w ośmiu miejscach od 2001 roku. We współpracy z Ines Doujak, Oliver Ressler był współkuratorem Utopian Pulse – Flares w Darkroomie w Secession w Wiedniu w 2014 roku.  

www.ressler.at
Nieudane Inwestycje


Oliver Ressler zrealizuje swój projekt w oparciu o badania, które przeprowadził podczas wizyty studyjnej, spotkania z ekspertami, socjologami miasta, krakowskimi aktywistami, kuratorami i artystami zaangażowanymi w aktywizm miejski. Artysta eksplorował dzisiejsze dzielnice, a kiedyś wsie przyłączone do Krakowa (Bronowice, Zwierzyniec), a także obszary miasta, gdzie ruch budowlany intensywnie przekształca tereny z podmiejskich osad w miejskie osiedla. Finalnym projektem będą wielkoformatowe druki eksponowane w kilku punktach w przestrzeni publicznej.

W projekcie przygotowanym na tegoroczną edycję festiwalu Ressler podejmuje temat niekontrolowanego kapitalizmu, który miał bezpośredni wpływ na kierunki rozwoju miast, formę domów mieszkalnych oraz rodzaj środków transportu. W Krakowie – i prawdopodobnie także w wielu innych polskich miastach – dom jednorodzinny wydaje się być preferowaną opcją mieszkaniową. Łączy się to bezpośrednio z dużym kultem własności prywatnej, który jest w Polsce bardzo widoczny. Obecnie w Krakowie wiele budynków znajduje się w trakcie realizacji: domy jednorodzinne, domy szeregowe, bloki z mieszkaniami własnościowymi, często budowane w formie zamkniętych osiedli. Na terenie całego miasta billboardy zachęcające do kupna mieszkań tworzą smog reklamowy: kolejny rodzaj smogu w regionie, który bez tego jest już dotkliwie doświadczony jako jeden z najbardziej zanieczyszczonych w Europy. Artysta umieści billboardy w kontekście obecnych w przestrzeni miejskiej reklam podejmując krytykę nowych projektów mieszkaniowych.



16/09/2015 - 15/10/2015

Nieudane Inwestycje

Kraków
ul. Kałuży/Okolice Stadionu Cracovii, ul. Grota Roweckiego/Kobierzyńska, ul. Conrada/Okolice Ikei, ul. Kapelanka/Kobierzyńska