zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Grupa Centrala, Małgorzata Kuciewicz, Simone de lacobis
Koordynacja: Małgorzata Gołębiewska


Grupa CENTRALA (Krzysztof Banaszewski, Simone De Iacobis, Małgorzta Kuciewicz, Jakub Szczęsny) jest zaangażowana w próbę krytycznego kształtowania przyszłości i projektuje w każdej skali - od przedmiotu, poprzez wnętrze, budynek po skalę urbanistyczną. Zajmując się przestrzeniami prywatnymi poszukuje innowacyjnych rozwiązań dla tradycyjnego programu. Nowego programu poszukuje dla przestrzeni miejskich. Ich efemeryczne projekty interdyscyplinarne powstałe na styku architektury i sztuki to impulsy rewidujące rzeczywistość, które jednocześnie wzmacniają wizerunek Polski jako miejsca anegdoty i eksperymentu. Architekci z Grupy CENTRALA są laureatami wielu konkursów i autorami znanych realizacji min. Warszawa Powiśle, Ohel, Softbox. Projektują dla Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Historii Żydów Polskich i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Uczestniczyli w ostatnim Biennale Architektury w Wenecji, projektowali wystawy w Barcelonie, Wiedniu, Belgradzie i w Porto. Dom Kereta Jakuba Szczęsnego powstały w ramach Centrali stał się pierwszym projektem z Polski, włączonym do stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. www.centrala.net.pl

Simone De Iacobis

Simone De Iacobis jest uważnym obserwatorem zabudowanego środowiska i dynamiki społecznej. Fotografuje i tworzy rzeczy, które w obu przypadkach mogą zmaterializować się w niespodziewanych formach. Artysta ciągle zmaga się z tym, co F. Scott Fitzgerald nazywał „umiejętnością myślenia o dwóch sprzecznych ideach i pomimo tego zachowania zdolności funkcjonowania”.

Małgorzata Kuciewicz


Malgorzata Kuciewicz zajmuje się rozpoznaniem świata, po kolei testując peryferia dyscypliny architektonicznej. Prowadzi ją “pesymizm myśli oraz optymizm woli”.
PRZYZBA

Architekci prekursorskich modernistycznych osiedli społecznych mieli świadomość, że większość przyszłych mieszkańców to pierwsza miejska generacja, która wprowadzi się do miasta wraz ze swoimi potrzebami i przyzwyczajeniami. Myśląc o nowej wspólnocie ułatwiali miejską adaptację, tworząc przestrzeń społeczną z przydomowymi elementami małomiasteczkowych ulic i wiejskiej zabudowy. Podwórze wymiarowali krokiem malucha idącego do przedszkola i wzrokiem staruszka wysiadującego na przyzbie. Na osiedlowym dziedzińcu ważne było przedproże przytrzymujące sąsiadów na krótką pogawędkę, bramki do rozwieszania prania, urządzenia dziecięce, lustro przy wyjściu dla zabieganych w obejściu, okienko z sieni dla wypatrujących listonosza, wysoki próg przy kurzącej się ulicy, balustrady z miejscem na skrzynki kwiatowe i kosze na odstawianie zakupów przy furtce.
Na skutek procesu industrializacji, po dekadach standaryzacji, unifikacji i banalizacji atrybuty przestrzeni społecznej zanikły, zostały same bloki. Grupa CENTRALA buduje osiedlową przyzbę by pomiędzy przestrzeń prywatną oraz publiczną na nowo wprowadzić “przestrzeń społeczną”.
Przyzba, ustęp cokołu umożliwiający przycupnięcie, przedproże, ganek
przytrzymujący sąsiadów na krótką pogawędkę, lustro przy wyjściu dla
zabieganych w obejściu, okienko z sieni dla wypatrujących listonosza, wysoki
próg przy kurzącej się ulicy, kosz na odstawienie zakupów przy furtce,
balustrady z miejscem na skrzynki kwiatowe, niski parapet umożliwiający
siedzenie przy oknie...



2/10/2015

PRZYZBA

ul. Rydla 10