zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

P. Branas, B. Buczek, K. Kowalska, H. Gromny i X. Wolski, A. Molska, Irena i Jerzy Morawscy, M. Sala, S. Szewczyk, P. Żyliński
Kurator: P. Sikora,
koordynacja: A. Korzelska,
aranżacja: M. Okoński


Przemek Branas

Urodził się w 1987 roku, w Jarosławiu, woj. podkarpackie. Obecnie jest studentem drugiego roku Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od kilkunastu miesięcy pracuje na podkarpaciu, w Jarosławiu, w swoim rodzinnym domu. Jest to ważny aspekt jego obecnej twórczości. Traktuje to miejsce jako środowisko imersyjne, performatywne i ‘tropikalne’. Ze względu na swoje położenie, wielokulturowość, wschodniość, czysto ludzką dzikość, rejon ten stał się dla niego inspirujący w tematy, obrazy i mitologie. Obserwacja, oraz wykorzystywanie tych elementów staje się coraz bardziej widoczna, w momencie, gdy zaczął ‘być pomiędzy’ miastami, które go wychowują akademicko i artystycznie –Krakowem i Poznaniem.

Bartek Buczek


Stypendysta Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Absolwent ASP. Profesjonalny malarz sztalugowy, bukinista, kolarz amator, mistrz wielkich rzeczy z małym budżetem, kocha hip-hop jak własną matkę.

Karolina Kowalska

Karolina Kowalska (ur. 1978) to artystka wszechstronna. Do swoich prac, obejmujących fotografię, wideo, animację i instalacje, artystka wprowadza często czarny humor i ironię. Kowalska studiowała grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz animację w prestiżowej Hogeschool Gent we Flandrii. Współpracowała z eksperymentalną grupą artystyczną Fundacja 36.6.

Hubert Gromny

Urodzony w 1990 roku w Staszowie, Polska. Student wydziału grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i filozofii na Uniwersytecie Jagielońskim. Współtwórca grupy Spirala, współautor wystawy-instalacji grupy Spirala "NGC5474 Gdzieś tam niebieska dzicz" (Bunkier Sztuki, Kraków), wraz z Xaverym Wolskim współautor instalacji "Makaron" (PKP Powiśle, Warszawa), współorganizator Zbiornika Kultury 2013, związany z grupą Banda. Interesuje się różnymi sprawami.

Xavery Wolski

Urodzony 28 grudnia 1988 roku w Aix-en-Provence, Francja. Mieszka i pracuje w Krakowie. Studia na Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, wydział Grafiki. Jeden z założycieli grupy Więcej Światła (działającej na przełomie 2008 / 2010 r.) oraz grupy Spirala (2010 / 2014 r.) która, między innymi, przez długi okres związana była z inicjatywą Zbiornik Kultury (zarządzając jej dwoma edycjami w 2012 i 2013 roku). Członek grypy Banda. Współtwórca, wraz z Hubertem Gromnym instalacji Makaron, na dachu byłego Warszawskiego dworca PKP Powiśle oraz współtwórca wystawy grupy Spirala NGC 5474. Gdzieś tam niebieska dzicz w Bunkrze Sztuki. Poza organizowaniem inicjatyw kulturalnych, zajmuje się komiksem, filmem i animacją.

Anna Molska

W latach 2003-2008 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w czerwcu 2008 roku obroniła dyplom w Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej prowadzonej przez prof. Grzegorza Kowalskiego. W 2009 roku została nominowana do nagrody Deutsche Banku "Spojrzenia". Współpracuje w Fundacją Galerii Foksal w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Marta Sala

Doktorantka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W 2010 r. otrzymała dyplom w Pracowni Prof. Leszka Misiaka na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Współtworzy grupę artystyczna STRUPEK. Od 2014 roku współpracuje z Cecylia Malik oraz Wodna Masa Krytyczna angażując się w społeczne akcje i protesty artystyczne wzmacniające świadomość współodpowiedzialności obywateli za przestrzeń publiczną Krakowa. Poszukując nowego języka figuracji w malarstwie tworzy kostiumy nawiązując do tradycji teatru plastycznego. Autorka kostiumów spektakli wizualnych Grupy Strupek, "Diabełka Pawełka" w reż. Mikołaja Mikołajczyka, kostiumów i stylizacji do zdjęć Ireny Kalickiej. Współpracuje z Tomaszem Foltynem m.in. tworząc kostiumy dla Valentyny Tanz, czy do spektaklu "World is".

Szymon Szewczyk

Absolwent ASP w Katowicach na kierunku malarstwo. Dyplom pod kierunkiem dr. Andrzeja Tobisa i dr. Lesława Tetli. Interesują go rzeczy łatwe do przeoczenia i nieistotne, szuka powiązań między pozornie niepasującymi do siebie fragmentami rzeczywistości. Jego ostatnie prace odnoszą się do współczesnego postrzegania egzotyki i kultur plemiennych. Zajmuje się również projektowaniem graficznym i scenografią.

Piotr Żyliński

Absolwent ASP w Poznaniu. Dyplom magisterski w zakresie Intermediów - 2009. Promotorzy: prof. Piotr Kurka i dr Mirosław Bałka. Zajmuje się fotografią, video, instalacją oraz tworzy obiżekty. Pomysłodawca "artsiders" - internetvision about art (www.artsiders.pl). Wybrane wystawy (2008): "Dark Ages", Lipsk; "Mediations - Wielka Polska", Biennale Poznań; "Nie ma sorry", Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; "Art Must Be Beautyful", Stary Browar, Poznań.



Wsiosko!



Karolina Kowalska, Rave, video/found footage, 2008

kurator: Piotr Sikora
koordynacja: Aleksandra Korzelska
aranżacja: Mateusz Okoński
 
 
„Polska wieś” to mrzonka! Fantazja mieszczuchów. Oddalone od rzeczywistości wyobrażenie operujące schematami i uproszczeniami. Od sielankowych wizji wsi spokojnej wsi wesołej przez młodopolską chłopomanię, aż po drastyczny obraz zepsucia znany z filmu „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego. Wieś funkcjonuje jako projekcja, zlepek wykluczających się stereotypów. Bratamy się z parobkami i przywołujemy idylliczne wyobrażenia, wszystko po to żeby przepracować jaśniepański kompleks, który łączy w sobie rozterki i bolączki wannabe mieszczaństwa.

Zagadnienie wsi powraca w dyskusjach o nowym mieszczaństwie - projekt „My, mieszanie” realizowany w Zamku poznańskim - pojawia się w głośnej książce Andrzeja Ledera – „Prześniona Rewolucja” (Krytyka polityczna 2014) - a nawet podnoszone jest w kontekście sztuki i domniemanego powrotu artystów do prowincjonalnych habitatów – wystawa „Co widać” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2014).
Stwierdzenie że wieś odbiega daleko od popularnych przedstawień jest banałem. Jednocześnie właśnie te przedstawienia powracają tworząc barwny patchwork tęsknot i uprzedzeń. Przypomina się Kapuściński, który pisał że chcąc porównywać rozwój poszczególnych krajów zamiast skupiać się na zunifikowanych miastach powinniśmy zacząć od wsi. Ciekawi mnie w tym kontekście zwłaszcza jak powstają stereotypy napędzające wzajemne wyobrażenie miasta o wsi i odwrotnie.

W projekcie chciałbym odnieść się do kwestii wkraczania miasta w obszary wiejskie. Proponuję jednak odwrócić strony i zamiast perspektywy urbanistycznej skupić się na problemie wpływu symbolicznego kapitału jaki niesie za sobą kultura wiejska. Czy możemy jeszcze mówić o podziale na to co miejskie i wiejskie? Czy parafrazując Gombrowicza Pan jest ciągle z Pana, a Cham z Chama? „Sami swoi, polska szopa, i ja z chłopa, i wy z chłopa”. Pomimo że większość polskiego społeczeństwa wywodzi się z kultury ruralnej, wewnętrzna sprzeczność każe nam odżegnywać się od niej i kwestionować tę wstydliwą spuściznę, która jest w swojej złożoności niewygodna.

Zamiast jednak szukać powodów przygotowywana wystawa będzie miała za zadanie podsycić stereotypy i sprawdzić linie podziału, jątrzyć zamiast leczyć i gmatwać wchodząc w przestrzeń Muzeum Rydlówka. Wiejska wiksa, wiejskie wesele, ludowe podania i język plączący się od wódki (albo gwary), egzotyczna estetyka, disco z polski, ochotnicza straż pożarna i idylla w melodii szopenowskiej.


Wsi spokojna, wsi wesoła,
Który głos twej chwale zdoła?



Wystawa czynna w dniach: 2-9.10, w godzinach 14:00-20:00

2.10. - 14:00 - oprowadzenie kuratorskie,
05.10. - 18:00 - oprowdzenie kuratorskie.


fot. Karolina Kowalska, Rave, video/found footage, 2008


2/10/2015

Wsiosko!

Rydlówka
ul. Tetmajera 28