zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Anna Królikiewicz
Kuratorka: Emilia Orzechowska


Anna Królikiewicz, urodzona w lutym 1970. Dyplom na Wydziale Malarstwa ASP Gdańsk w 1993 roku, doktorat w roku 2000 r. Obecnie, po uzyskaniu w 2010 roku tytułu doktora habilitowanego, prowadzi Czwartą Pracownię Rysunku na Uczelni. W latach 2001-2003 uczyła w kilku pracowniach na wydziałach Sztuki i Projektowania Graficznego Bilkent University w Ankarze. Oddana monumentalnemu rysunkowi i instalacji, zdarza się, że pisze. Autorka wielu wystaw indywidualnych, brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, swoje prace pokazywała m. in. w Nowym Yorku, Istambule, Ankarze, Kilonii, Brukseli, opuszczonym sklepie rzeźniczym w Sopocie, sali jadalnej klasztoru pokartuskiego i oliwskim lesie. Laureatka nagród za osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne, stypendystka miasta Sopot. Zajmują ją obszary związane z szeroko pojętą fizycznością ciała i kruchością pamięci, ostatnie prace dotykają zagadnień z fizjologii smaku.

( …) Pokarm ( a w nim smak, kolor, zapach, tekstura, dźwięk i temperatura) wydał mi się trzy lata temu fascynującym sposobem kontynuowania wątku rozwijanego przeze mnie w sztuce od 20 lat. W najnowszych, jeszcze dosłownie „gorących” pracach składających się na cykl, wybrałam go, jako medium. Medium wypełnione znaczeniami, emocjami i często teatralnością dzięki protokołom jedzenia, dyskursom gastronomicznym, kulinarnym szyfrom, tradycyjnym i nowatorskim technikom kucharskim.
Wszystko to, co ma związek z  jedzeniem, a więc i jego nieodłącznymi towarzyszami: głodem i postem; to, co jest sprawą obyczaju, nawyku, prawa, formalnej etykiety, boskiego rytuału, nakazem i zakazem, trucizną i tabu, co ma kontekst społeczny, co wiąże się z religijna czystością Żydów, Hindusów, Muzułmanów i ukrytym związkiem z higieną i kodami sanitarnymi, to co wreszcie wiąże się z konsumpcją i resztkami po „uczcie”. To, co jest wystawionym przed oczy obfitym stołem i to, co jest pozbywaniem się odpadów i śladów po biesiadzie, w miejscach poza celebracją. Tego używam dziś zamiast dotychczasowego języka rysunku. (…)
fragm. tekstu, 2011.
HONEY/MOON


Praca site specific, umiejscowiona w bliskim sąsiedztwie miejsca akcji Wesela, korzeniami wrośnięta w dramat Wyspiańskiego i w ślub zawarty między podkrakowską chłopką a przedstawicielem bohemy. Królikiewicz odnosi się do paradoksalnie nieobecnego w dramacie weselnego stołu, bada źródła z epoki i szukając kontekstu i formy zadaje sobie pytanie, czy może odtworzyć coś, czego się ledwie domyśla, czy może uobecnić coś, czego nie ma, czy może dotrzeć do materii, która była związana tu i ze świętem i codziennością. Współczesna publiczność wejdzie na to „wesele” pod jego koniec, może już w atmosferę gęstniejącą w stronę nocy poślubnej, może na resztki pozostałe do poprawin. Szkic zmysłowy bazujący na źródłowych materiałach dotyczących obyczaju i lokalnych kulinariów sprzed stu lat oprze się o elementy multisensoryczne, ulotne, ale i materialne, realne, jak rysunek, obiekty, dziko rosnąca w okolicy flora jadalna. Praca stworzona w duchu idei gesamtkunstwerk i correspondance des arts, poszukiwania uniwersalnego języka sztuki.

Projekt pozostaje w dialogu z pracą zaprezentowaną podczas XIII praskiego Quadrenniale 23 czerwca 2015 „Wesele, którego nie było / The wedding that was not" i jest zaprezentowana w ramach współpracy międzyfestiwalowej ARTBOOM w Krakowie i ARTLOOP w Sopocie.


25/09/2015 - 9/10/2015

HONEY/MOON

Dom Zwierzyniecki
ul. Królowej Jadwigi 41, 30-209 Kraków