zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Michał Łagowski, Stanisław Ruksza


Michał Łagowski (ur. 1988) - artysta wizualny, używa różnych mediów (performance, wideo, malarstwo). Ukończył Wydział Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku z dyplomem z Intermediów w pracowni prof. Grzegorza Klamana (2013). Uczy wychowania plastycznego w Suchym Dębie, gdzie mieszka. Jego prace były pokazywane m.in. w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, BWA Awangarda we Wrocławiu, Cité internationale des Arts w Paryżu.

Stanisław Ruksza (ur. 1979) - kurator wystaw, historyk sztuki, autor tekstów. Dyrektor programowy CSW Kronika w Bytomiu, gdzie realizuje działania łączące sztuki wizualne z innymi dziedzinami kultury, współczesną humanistyką oraz naukami społeczno-politycznymi. Wykładowca akademicki. W ostatnim czasie kurator wystaw m.in. Oblicze dnia. koszty społeczne w Polsce po 1989 roku (ArtBoom Festiwal, Kraków 2014), Manifestacje romantyczne (BWA Sokół, Nowy Sącz 2014), Twoje miasto to pole walki (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2014), The Wall. Art Face To Face With Border (Careof DOCVA, Mediolan 2015), Projekt Metropolis (Kronika - Fundacja Imago Mundi, Muzeum Śląskie 2015), Je brûle Paris (Cité internationale des Arts, Paryż 2015).
Kurator roku 2014 w rankingu portalu "Obieg". Nominowany do nagrody TVP Kultura "Gwarancje kultury 2015" w kategorii sztuki wizualne.

CAVALERIA RUSTICANA



Wychwalanie jakiejś wiejskiej pracy
tylko dlatego, że jest wiejska,
to tylko krytyczna masturbacja


Cavaleria rusticana (Rycerskość wieśniacza) to wizualny esej złożony z prac Michała Łagowskiego oraz wyboru korespondujących obiektów.

Tytuł nawiązuje do opery Cavaleria rusticana Pietro Mascagniego - jednego z pierwszych utworów weryzmu operowego, gdzie doniosła historia z przeszłości zastąpiona zostaje przez pospolite historie teraźniejszości, a bukoliczny wiejski obraz tym realnym. Mimo szczerych założeń wieś z włoskiej opery była wsią wyobrażoną i zmyśloną. Podobnie działo się w wielu innych iluzjach na przestrzeni lat, począwszy od naiwnych ideałów Jeana-Jacquesa Rousseau czy Johna Ruskina, fantazyjnego domku Marii Antoniny, różnych odmian chłopomanii, na dzisiejszej wielkomiejskiej modzie na wiejską estetykę, skończywszy. Dorżnijmy dożynki!

Cavaleria rusticana nie jest wystawą sensu stricte o temacie wsi, ile raczej o siłowych, militarnych aspektach na przecięciu centrum i peryferii, jak i dziejących się wewnątrz zamkniętych społeczności. Wielkie namiętności z tytułowej opery zamienione zostają w opowieść o jawnej bądź zakamuflowanej przemocy, pogardzie, ale i geście wyzwolenia i miłości.

Wiele z pokazywanych na wystawie prac i dokumentacji radykalnych działań performerskich Michała Łagowskiego nie było dotąd prezentowanych w przestrzeniach wystawieniczych. Pomyślane były zresztą jako pre-tekst, mający swoje dalsze przedłużenie w dyskusji, a najlepiej w działaniu i wprowadzaniu refleksji w życie.

Pokaz w Krakowie jest, jak mówi artysta w korespondencji z kuratorem, rodzajem jakiegoś „rozliczenia – z samym sobą, z podejmowaną tematyką i sposobem w jaki się chciało zabrać głos/walczyć. Bo tego niewątpliwie chciałem [...] Mam wrażenie, że to, co w ostatnim czasie działo się w sztuce współczesnej opowiadającej o polskiej wsi i peryferiach, to przestępstwo przemilczania i estetyzowania przemocy. Naszym przeznaczeniem było dostarczanie barwnych historii z życia, które miały dokumentować i potwierdzać dominujący zestaw założeń teoretycznych. Odzyskać władzę nad dyskursem, to takie duże słowo i może przestraszyć. A mieć możliwość stanowienia samemu o sobie? W przerwie między sprzątaniem kurnika i plewieniem warzyw. No, ale temat wsi podobno już się przejadł."


25/09/2015 - 9/10/2015

CAVALERIA RUSTICANA

Skład Długa
ul. Długa 72