zamknij         x
Serwis www.artboomfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.
KTO CO KIEDY GDZIE

Grizedale Arts, Karen Guthrie, Adam Sutherland, Laure Prouvost, Bedwyr Williams, Francesca Ulivi
Kuratorka: Kasia Garapich


Grizedale Arts
Grizedale Arts jest jedną z czołowych brytyjskich organizacji artystycznych oferujących rezydencje artystyczne i ze swojej bazy na wzgórzu w Lawson Park tworzących i koordynująych międzynarodowe i lokalne projekty artystyczne. Ostatnie działania o większym rozgłosie to retrospektywa z Lakeland Arts Trust i Honest Shop w Coniston Mechanics Institute. www.grizedale.org

Karen Guthrie
Artystka sztuk wizualnych, mieszka i pracuje w Lake District. W 2007 roku, wraz z Niną Pope została laureatką Northern Art Prize. Współpraca z Pope owocowała także rezydencją artystyczną i zamówieniem na sztukę publiczną z Uniwersytetu w Cambridge (Tomorrow, Today) oraz retrospektywą wystawianą w Kettles Yard w Cambridge. Jej solowe osiągnięcia to rezydencja ‘Soil’ dla Hauser & Wirth Somerset i dla Centre for Contemporary Art & the Natural World oraz film pt. ‘The Closer We Get’ który wygrał nagrodę za najlepszy międzynarodowy film na Hot Docs Film Festival

Laure Prouvost

Współpracuje z Grizedale od lat. Jej praca, której kuratorem był Grizedale, łącząca garncarstwo ze sztuką wideo, otrzymała w 2013 nagrodę Turnera. Ostatnio współpraca zaowocowała wystawą w Ruskin Museum w Coniston i Museum of Lakeland Life.

Bedwyr Williams
Znany artysta walijski, współpracujący z Grizedale od ponad dekady, przeważnie humorystycznie łączac rzemiosło z filmem i instalacjami. Był reprezentantem Walii podczas weneckiego Biennale w 2013 roku i będzie pełnił tę rolę w nadchodzącym British Art Show 8.

Kasia Garapich
Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz wydziału rzeźby Slade (University College London). Swoje prace pokazywała poczas Jerwood Drawing Prize 2011, Subject to Change Kursaal Space, Southend-on-Sea (2012), Threadneedle Prize 2012. W 2013 była kuratorką projektu Coloring Invisible, autorstwa Julii Vogl, w ramach Grolsch ArtBoom Festival. W 2013 brała udział w rezydencji artystycznej w Grizedale Arts oraz w londyńskiej elitarnej szkole dla dziewcząt Henrietta Barnett School.

Francesca Ulivi

Francesca Ulivi jest włoską artystką która mieszka i pracuje w Londynie. Jej współpraca z Grizedale Arts w tym roku zaowocowała szczególnym zaangażowaniem w projekt Dom Fermentu. Kolekcja sfermentowanych napojów Domu Fermentu jest jej zasługą. www.francescaulivi.com
Dom Fermentu


Salwator, 1094, fot. Walery Eljasz Radzikowski Archiwum Narodowe w Krakowie, Zbiór fotograficzny, sygn. A-III-336.


Kto: Grizedale Arts
Co: Dom Fermentu
kurator: Katarzyna Depta-Garapich
Gdzie: Salwator

kultura
z łaciny cultura, uprawa

W nawiązaniu do tegorocznego tematu festiwalu “Przemiana wsi w miasto” Grizedale Arts proponuje projekt zatytułowany “Dom Fermentu”, który jest innowacyjnym projektem artystycznym celebrującym różne aspekty kultury na poziomie międzynarodowym, narodowym, regionalnym, lokalnym i osobistym w ramach przenośnej instalacji bazującej na domowej wiejskiej spiżarni.

Projekt powstał w ramach współpracy między Grizedale Arts i artystką Karen Guthrie. Jego osią jest kolekcja kultur bakterii używanych w procesach konserwowania jedzenia zbierana i używana w ostatnich dziesięciu latach w wiejskim domu Karen, oraz w siedzibie Grizedale Arts w Lake District w północnej Anglii. “Dom Fermentu” to dynamiczny portret zarówno regionu Lake District jak i samej artystki funkcjonujący jako repozytorium dawnych i współczesnych kultur i zaczyn dialogu, pomysłowości, uczenia się jak i zwykłej zabawy.

Kolekcja kultur bakterii i sfermentowanego jedzenia Karen połączona jest z jej pamiątkami rodzinnymi i sprzętem kuchennym, które zawierają też osobiste wspomnienia i skojarzenia artystki. W instalację wkomponowane są także funkcjonalne elementy skonstruowane przez zaproszonych współpracujących z Grizedale artystów, takie jak stół zaprojektowany przez Laure Prouvost, maszyna do robienia sera autorstwa Fernando Garcia Dory czy naczynia Bedwyra Williamsa.

Inspiracją konstrukcji przenośnego zestawu zawierającego kolekcję a zaprojektowanego przez szwedzki kolektyw artystyczny, Front, była spiżarnia Karen - ciężkie drewaniane półki, stare słoiki, garnki glinanie, omszałe i zagrzybione kamienie stanowią idealne środowisko dla dojrzewania i składowania sfermentowanego pożywienia. Cechy te zostały zachowane i odtworzone w funkcjonalnym przenośnym zestawie pozwalającym na rozszerzenie działalności i efektywności kolekcji poprzez zaangażowanie go w warsztaty, wystawy i wymianę prpduktów jak i idei. Spiżarnia ma charakter edukacyjny, łatwo ją transportować, działa na zasadzie ‘pop-up’ i może stanowić podstawę do organizacji publicznych prezentacji.

“Dom Fermentu” w jego krakowskiej odsłonie nawiązuje do historii dzielnicy Zwierzyniec a zwłaszcza rejonów Salwatora i Ulicy Królowej Jadwigi na odcinku pomiędzy Salwatorem a Ulicą Focha i ma źródło w słowie ‘przemiana’. Z jednej strony dotyczy ono dosłownie przemiany obszarów wiejskich w miejskie, z drugiej słowo przemiana odnosi się do procesów chemicznych jakie zachodzą w trakcie fermentacji. Rejon Salwatora jest dla Krakowa miejscem bezspornie unikalnym. W przeciwieństwie do pozostałych podkrakowskich wsi włączonych do Krakowa na początku XX wieku obszar ten pomimo bliskiego położenia w stosunku do centrum miasta zachował swój niezaprzeczalnie podmiejski charakter. Obecnie, głównie dzięki staraniom okolicznych mieszkańców częściowo uniknął drapieżnej wielkomiejskiej zabudowy. Cudem zachowały się również relikty wiejskiej przeszłości dzielnicy w postaci kilku domów przy ulicy Królowej Jadwigi, Emaus i Zaścianek. Jeden z tych domów jest proponowany jako tytułowy “Dom Fermentu”.

Grizedale Arts (Lawson Park, Lake District, Cumbria, Wielka Brytania) jest jedyną w swoim rodzaju organizacją artystyczną na świecie która świat sztuki przeniosła na wieś a z rolnictwa uczyniła dzieło sztuki. Funkcjonuje jako projekt kuratorski kładący szczególny nacisk na angażowanie lokalnej społeczności. W przypadku projektu “Dom Fermentu” Grizedale będzie w dosłownym sensie ‘wsią w mieście’. Zainspirowany tradycyjną relacją między wsią a miastem - w uproszczeniu: wieś jako żywiciel miasta - projekt wykorzystuje wieloznaczność słów ‘ferment’ oraz ‘kultura’, zwłaszcza słowa ‘kultura’ ze względu na jego oryginalne łacińskie znaczenie jako ‘uprawa’.

Zabawa definicją kultury, jej możliwością wpływania na praktycznie wszystkie gałęzie życia oraz znaczeniami ‘fermentu kultury’ tutaj zostanie zobrazowana w postaci kolekcji kultur bakterii używanych w procesie fermentacji jak również jako kolekcja produktów żywieniowych tradycyjnie otrzymywanych w wyniku tego procesu. Kolekcja ta powstanie w oparciu o lokalne tradycje - zawierać będzie kolorystycznie dobrane produkty takie jak barszcz, bialy ser, kwas chlebowy, kapusta kiszona, chleb etc. Przewidziana jest też otwarta dla lokalnej społeczności konsumpcja wyżej wymienionych produktów oraz warsztaty związane z tradycyjnymi metodami fermentacji.

Jeszcze w połowie lat 90tych na krakowskich Błoniach można było spotkać pasące się krowy przyprowadzane przez gospodarzy z domu przy ul Królowej Jadwigi. Dzisiaj ślady tej do niedawna żywej wiejskiej tradycji Zwierzyńca pozostały nieliczne. Proponowany projekt nawiązuje do tej tradycji równocześnie poruszając tematy znacznie bliższe problemom sztuki współczesnej, sytuacji artysty i instytucji kutlury niż pozornie by się wydawało.

Karen Guthrie artystka sztuk wizualnych, mieszka i pracuje w Lake District. W 2007 roku, wraz z Niną Pope została laureatką Northern Art Prize. Współpraca z Pope owocowała także rezydencją artystyczną i zamówieniem na sztukę publiczną z Uniwersytetu w Cambridge (Tomorrow, Today) oraz retrospektywą wystawianą w Kettles Yard w Cambridge. Jej solowe osiągnięcia to rezydencja ‘Soil’ dla Hauser & Wirth Somerset i dla Centre for Contemporary Art & the Natural World oraz film pt. ‘The Closer We Get’ który wygrał nagrodę za najlepszy międzynarodowy film na Hot Docs Film Festival. www.somewhere.org.uk

Grizedale Arts jest jedną z czołowych brytyjskich organizacji artystycznych oferujących rezydencje artystyczne i ze swojej bazy na wzgórzu w Lawson Park tworzących i koordynująych międzynarodowe i lokalne projekty artystyczne. Ostatnie działania o większym rozgłosie to retrospektywa z Lakeland Arts Trust i Honest Shop w Coniston Mechanics Institute. www.grizedale.org

Laure Prouvost współpracuje z Grizedale od lat. Jej praca, której kuratorem był Grizedale, łącząca garncarstwo ze sztuką wideo, otrzymała w 2013 nagrodę Turnera. Ostatnio współpraca zaowocowała wystawą w Ruskin Museum w Coniston i Museum of Lakeland Life. www.laureprouvost.com

Bedwyr Williams to znany artysta walijski, współpracujący z Grizedale od ponad dekady, przeważnie humorystycznie łączac rzemiosło z filmem i instalacjami. Był reprezentantem Walii podczas weneckiego Biennale w 2013 roku i będzie pełnił tę rolę w nadchodzącym British Art Show 8.

www.bedwyrwilliams.com

Kasia Garapich, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz wydziału rzeźby Slade (University College London). Swoje prace pokazywała poczas Jerwood Drawing Prize 2011, Subject to Change Kursaal Space, Southend-on-Sea (2012), Threadneedle Prize 2012. W 2013 była kuratorką projektu Coloring Invisible, autorstwa Julii Vogl, w ramach Grolsch ArtBoom Festival. W 2013 brała udział w rezydencji artystycznej w Grizedale Arts oraz w londyńskiej elitarnej szkole dla dziewcząt Henrietta Barnett School.  



Warsztaty w Domu Fermentu


Dom Fermentu zaprasza wszystkich którzy chcą się podzielić swoimi doświadczeniami w dziedzinie kiszenia. Chętnie poznamy nowe przepisy i skosztujemy!

Harmonogram warsztatów z fermentacji:

PIĄTEK 25.09.2015, g. 15:00-17:00 Zapomniane polskie tradycyjne kiszonki, prowadzenie: Magdalena Kasprzyk-Chevriaux (warsztaty w języku polskim)

SOBOTA, 26.09.2015, g. 15:00-17:00 Ferment w kuchni koreańskiej, prowadzenie: Mira Park (warsztaty w języku angielskim)

NIEDZIELA, 27.09.2015, g. 15:00-17:00 Tajniki kuchni wietnamskiej, prowadzenie: Bożena Stawicka (warsztaty w języku polskim)

PONIEDZIAŁEK, 28.09.2015, g. 15:00-17:00 Warsztat Chwastożercyczy i jak łamać tabu żywieniowe, prowadzenie: Anna Rumińska (warsztaty w języku polskim)


UWAGA: Warsztaty są bezpłatne, ale obowiązują na nie zapisy. Osoby zainteresowane udziałem w warsztatach proszone są o kontakt mailowy na adres: jpichola@biurofestiwalowe.pl. Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona.

Biogramy prowadzących warsztaty:

Magdalena Kasprzyk Chevriaux z zawodu adwokatka, z pasji dziennikarka kulinarna, specjalizuje się w kuchni polskiej i francuskiej. Felietonistka krakowskiego dodatku Gazety Wyborczej, autorka tekstów dla magazynu Usta, portalu Instytutu Adama Mickiewicza culture.pl, a także magazynu Kuchnia. Współautorka tekstów do prestiżowej publikacji “Apetyt na Polskę” wydanej przez PARP we współpracy z magazynem Usta z okazji Światowej wystawy EXPO w Mediolanie, która otrzymała tytuł najlepszej publikacji kulinarnej na Festiwalu Smaku w Grucznie w 2015r. Doktorantka Wydziału Historii UMK w Toruniu, bada twórczość pierwszego kulinarnego dziennkarza i celebryty polskiego pochodzenia - Edwarda Pożerskiego-Pomiane.

Wraz z Instytutem Polskim w Paryżu współorganizowała kilka wydarzeń promujących polską kulturę kulinarną we Francji - zaprosiła do współpracy m.in. Aleksandra Barona, Adama Chrząstkowskiego i Pawła Olczyka.

Pochodząca z Korei Południowej Mira Park mieszka w Polsce od siedmiu lat. Od trzech lat prowadzi warsztaty kuchni koreańskiej w Krakowie, gotuje też na zamówienie. Na tarasie swojego mieszkania na Salwatorze uprawia ogród w którym rosną warzywa i zioła niezbędne w prawdziwej kuchni koreańskiej. Mira, najmłodsza z sześciu sióstr, urodziła się w Haenam, mieście słynącym ze wspaniałego jedzenia. Tradycje gotowania i miłość do świerzych produktów (z własnego ogrodu i pobliskiego morza) przkazała jej rodzina. Dla większości koreańczyków posiłek bez Kimchi (sfermentowanych warzyw, głównie kapusty) jest czymś niewyobrażalnym. Mira między innymi zaprezentuje trzy rodzaje kimchi: Oisobagi, Kkakdugi i Tongaechu-kimchi oraz opowie o innych przyprawach i sosach pochadzących z procesu fermentacji.

Bożena Stawicka gotuje od zawsze, pasję gotowania zaszczepiła w niej babcia. Pochodzi ze Lwowa, od dziecka była za pan brat z kuchniami narodów byłego Związku Radzieckiego. Zwiedziła większą jego część i przy tym jadła różne wspaniałe rzeczy. Jako dziecko z babcią jezdziła w Karpaty i tam poznała kuchnię Hucułów oraz Węgrów. Z pasji urodził się zawód. Bardzo dobrze zna kuchnię arabską,a szczególnie tunezyjską skąd pochodził jej mąż. W Tunezji mieszkała rok i uczyła się gotować podpatrując teściową,a ta gotowała fantastycznie. Studiując na UJ, miała mnóstwo zagranicznych kolegów z bardzo różnych zakątków świata, dzięki nim poznała kuchnię Kuby, Kolumbii, Panamy, Jemenu, Senegalu i Nigerii. Pierwszą pracę na stanowisku szefa kuchni odbyła w meksykańskiej restauracji Los Sombreros. Potem przyszły doświadczenia w polskich restauracjach, kursy dotyczące kuchni japońskiej i chińskiej. Od pieciu lat uczy się i gotuje kuchnię wietnamską.

Anna Rumińska: architektka, antropolożka kultury i biesiady, Matka Chwastożercy, projektantka ogrodów, publicystka, fotografka, kucharka, kolekcjonerka, liderka grupy eMSA Inicjatywa Edukacyjna oraz inicjatyw podporządkowanych: Chwastożercy, Splot Szewska, Hala Targowa Wrocław Reaktywacja, KOSy-apcykling-upcycling, Małe Przedszkola Turystyczne i in. Pionierka pozaformalnej edukacji architektonicznej w Polsce, zajmuje się przestrzenią publiczną, antropologią posoplitych, nieuprawnych roślin jadalnych, uniwersalnym dizajnem, placemakingiem (miejscotwórstwem), ławkologią, antropologią codzienności, antropologią przestrzeni publicznej, edukacją przestrzenną, kulturową i prospołeczną. Lobbystka ruchu pieszego, polityki targowej miast oraz dziedzictwa kulturowego i kulinarnego, szczególnie regionu Dolnego Śląska z którego pochodzi. Autorka wielu tekstów z ww. dziedzin, stypendystka Uniwersytetu Wrocławskiego i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, członkini Slow Food International i liderka convivium Slow Food Dolny Śląsk i Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Wśród konsumentów, rolników, kucharzy i restauratorów propaguje wiedzę o lokalne i czystej żywności, dzikich roślinach jadalnych i edukacyjne badania terenowe, diagnozy i konsultacje.


25/09/2015 - 28/09/2015

Dom Fermentu

ul. Królowej Jadwigi 20